Danske Bank betaler 51 millioner kroner i kompensation til kunder efter fejl

Efter uvildig advokatundersøgelse har Danske Bank besluttet at suspendere gældsinddrivelse fra inkassokunder

Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Danske Bank erkender, at der er større problemer end tidligere antaget i gældsinddrivelsen, og derfor har banken sat opkrævningen af gæld på pause for inkassokunder.

Beslutningen sker i forlængelse af en uvildig undersøgelse, som Finanstilsynet sidste år påbød banken at sætte i søen for at få overblik over sagen og forløbet.

Den fejlfyldte gældsopkrævning kom frem i offentligheden for omkring et år siden, da TV 2 og Berlingske afdækkede problemer med bankens it-systemer.

Danske Bank fandt for nogle måneder siden omkring 28 yderligere problemer med gældsopkrævningen.

Banken oplyser, at udbedringen af de nye fejl har været sværere at løse end forventet.

I den uvildige undersøgelse, der er offentliggjort onsdag, skriver KMPG og Kammeradvokaten, at Danske Banks hidtidige praksis med håndteringen af inkassokundernes gæld ikke nødvendigvis forhindrer, at kunderne bliver ramt af overopkrævning.

På baggrund af undersøgelsen har Danske Bank besluttet at suspendere inddrivelsen af gæld fra alle inkassokunder - formentlig frem til 2023.

Det er kunder, som ikke har betalt til tiden. I forvejen var en del af kundernes afbetaling sat i bero.

- Vi har afsluttet den oprindelige opgave, men fortsætter med de øvrige problemstillinger, så vi kan få rettet alle fejl, give vores kunder de korrekte oplysninger og kompensere dem korrekt, siger Peter Rostrup-Nielsen fra Danske Bank.

Han står i spidsen for den enhed i banken, der skal sørge for at rydde op i problemerne med gældsinddrivelsen.

- De yderligere problemstillinger, som udspringer af datafejl i vores inkassosystemer, har vist sig at være større og mere komplekse end først antaget, siger Peter Rostrup-Nielsen.

Ifølge banken er det forventningen, at 15.000-20.000 kunder er berettiget til kompensation som følge af de nye fejl, og at det kan løbe op i 100 millioner kroner i kompensation.

Det er foruden de omkring 7800 kunder, der har fået opkrævet for mange penge som led i de oprindelige fejl, der blev fundet i gældssystemerne.

De 7800 kunder får 28 millioner kroner for overopkrævning. Derudover får de 23 millioner kroner som kompensation for den tid, de kunne have haft pengene til rådighed. I gennemsnit får kunderne 6500 kroner retur.

Derudover vil en lang række inkassokunder få nedskrevet deres gæld, når de tilbageværende problemstillinger er løst, oplyser banken.

Sagen om gældsinddrivelse var en af årsagerne til, at Danske Bank i sidste uge valgte at nedjustere sine finansielle forventninger frem mod 2023 - blandt andet fordi gældssagen har slidt på bankens image.

Danske Banks oprindelige målsætning hed, at man i 2023 ville have en egenkapitalforrentning på 9-10 procent. Den nye målsætning hedder 8,5-9,0 procent.

Begrebet dækker over, hvor stort et afkast banken kan skabe på sin kapital.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

En del gerningsmænd synes at gå fri