Der er penge i børne-tv, rigtig mange penge. Det er René Rechtman et levende eksempel på.
Han forlod i 2018 sit højtprofilerede direktørjob i Disney, og siden har han gennem Moonbug Entertainment opbygget et globalt imperium inden for børne-tv.
Efter tre år er han nu ved at sælge sin virksomhed for 19 milliarder kroner, skriver Wall Street Journal, der har talt med kilder tæt på processen.
Opkøb, opkøb, opkøb
Vejen til Moonbug Entertainments succes er blandt sket gennem opkøb.
Selskabet har opkøbt en række mindre selskaber for at samle børne-tv under en paraply, hvilket har vist sig yderst profitabelt.
Virksomheden har ifølge Finans rejst 1,8 milliarder i kapital fra investorer og har således opkøbt populært indhold, der ikke har været opdaget af større tv-stationer endnu.
Virksomhederne, som Moonbug Entertainment har opkøbt, har tidoblet sin værdi.
Flagskibet
Selskabets store trækplaster er CoComelon, der har halvanden milliarder afspilninger på Youtube - alene i september måned, skriver Finans.
Moonbug Entertainments forretning har givet mange købere blod på tanden, hvorfor Rene Rechtman og hans kompagnon John Robson har værdisat virksomheden til 19 milliarder kroner.
Den stærke interesse fra investorer har ligeledes fået makkerskabet til at overveje en børsnotering i London, hvilket ifølge Wall Street Journal vil være endnu mere profitabel.
Millionoverskud
Moonbug Entertainment har vist sig som en fremragende forretning, og ifølge Finans forventes overskuddet i år at lande i omegnen af 640 millioner kroner. Et overskud der forventes fordoblet næste år.
Udover at være dygtig iværksætter besidder René Rechtmann også bestyrelsesposter i blandt andet J/P Politikens Hus og The Guardian.