Kender du noget til sagen? Kontakt journalisten direkte ved at klikke her.
Falck er på ny havnet i en særdeles opsigtsvækkende sag, som hidtil har været hemmeligholdt for offentligheden.
Ekstra Bladet er således kommet i besiddelse af dokumenter, der afslører, at Falcks samarbejdspartner Redning Danmark har været så utilfreds med samarbejdet, at selskabet sidste år lagde sag an mod Falck med et krav om 80,8 millioner kroner.
Efterfølgende har parterne droppet deres samarbejde, og i stedet er der indgået et hemmeligt forlig, forstår Ekstra Bladet.
Brugte millioner
I 2017 outsourcede Falck en række vejhjælps- og sværvognsopgaver til Redning Danmark. Redning Danmark består af en række selvstændige vejhjælpsvirksomheder, som tidligere var en del af Dansk Vejhjælp, der var Falcks konkurrent. I 2012 blev Dansk Autohjælp solgt til SOS International, og en række selvstændige valgte i stedet at etablere Redning Danmark.
Som en del af aftalen skulle Redning Danmark overtage en række forpligtelser:
'Samarbejdsaftalen indebar, at Falck outsourcede og virksomhedsoverdragede en række aktiver og forpligtelser til RDK (Redning Danmark red.). Nærmere bestemt blev ca. 28 overenskomstansatte medarbejdere svarende til en samlet årsomkostning på ca. DKK 15 mio. samt redningskøretøjer for ca. DKK 10 mio. overdraget til RDK,' lyder det fra Redning Danmark.
Til gengæld blev stationerne under Redning Danmark sat i udsigt, at de ville blive sikret en række ture, og at Falck skulle udvikle et IT-system, der skulle sørge for, at Redning Danmark blev brugt, hvis deres biler var tættest på.
Men af dokumenterne fremgår det, at Falck ifølge Redning Danmark aldrig fik udviklet det lovede system. Samtidig mente Redning Danmark,at Falck har prioriteret egne køretøjer frem for Redning Danmarks. Samlet mente Redning Danmark, at selskabet skulle have haft 229.390 opgaver, men at det faktiske antal endte på 133.122.
Tidligere skandale
Det er ikke første gang, at Falck har været under beskydning. For to år siden fik Falck en historisk stor bøde på 30 millioner kroner for at have misbrugt sin 'dominerende stilling' på det danske marked for ambulancetjeneste. Falck blev dømt ved retten, efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde fundet, at selskabet havde ekskluderet konkurrenten Bios fra ambulancekørsel.
Undervejs kom det frem, at Falck havde hyret et kommunikationsbureau til at starte en smædekampagne mod Bios, ligesom det blev slået fast, at topledelsen i Falck med daværende topchef Allan Søgaard Larsen i spidsen havde kendt til, hvad der skete.
Allan Søgaard Larsen var røget fra posten, inden skandalen kom frem i offentligheden. Men efterfølgende fik sagen ham til at trække sig fra en række bestyrelsesposter.
Øverste ledelse orienteret
Også i dette tilfælde har den nuværende topledelse været orienteret, fremgår det af papirerne. I maj 2019 forsøgte Redning Danmarks bestyrelsesformand Kim Holten Larsen ifølge Ekstra Bladets oplysninger at tage kontakt til Jakob Riis, der i dag er øverste chef i Falck. Her blev der udtrykt bekymring for Falcks ageren i et samarbejde, der egentlig var sat til at skulle vare i otte år.
Artiklen fortsætter under billedet
Men da Ekstra Bladet konfronterer Kim Holten Larsen, bestyrelsesformand, Redning Danmark, med retssagen, fortæller han, at der for nyligt indgået en aftale med Falck, og at sagen dermed ikke eksisterer mere. Han ønsker ikke at uddybe, men han henviser til adm. direktør i Redning Danmark, Uffe Dalsgaard, direktør, Redning Danmark.