Gå til artikel om 1 sek
Gå til artikel

Legos nye topchef bød sig selv til i en sms

Niels B. Christiansen var så fascineret af Lego, at han selv henvendte sig til Jørgen Vig Knudstorp, da han vidste, at posten som topchef skulle genbesættes inden for en overskuelig fremtid. Fascinationen var omgående gengældt.

»Hej Jørgen. Har du tid til en snak?«

Sådan omtrent meldte en af de største industriledere sig i al forsigtighed ind i feltet som ny topchef i Lego.

Flirten er nu fuldbyrdet i meddelelsen om, at den tidligere Danfoss-chef, Niels B. Christiansen, fra 1. oktober skal være topchef i Lego. Han skal dermed køre tæt parløb med bestyrelsesformanden, Jørgen Vig Knudstorp, som er endt med at være meget glad for den højest overraskende kontakt.

»Det var i løbet af foråret og efter, at det var blevet meldt ud, at Niels B. Christiansen stoppede i Danfoss. Han sendte en sms til mig og spurgte, om vi skulle tage en snak,« fortæller Jørgen Vig Knudstorp.

Skrev han, at han var interesseret i jobbet som topchef i Lego i en sms?

»Nej nej, der stod bare, om jeg havde tid til en snak. Men det kunne jo være om hvad som helst,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

54083393.jpg

Det stod dog ret hurtigt klart, at Niels B. Christiansen var interesseret i mere end en snak. På det tidspunkt havde Lego allerede i december meldt ud, at Jørgen Vig Knudstorp stoppede som adm. direktør i Lego for i stedet at blive bestyrelsesformand i koncernen.

[fakta1]

I stedet havde Lego indsat den nu 61-årige Bali Padda, som har været i Lego i mere end 15 år, og som derfor var en oplagt overgangsfigur, fordi han kender legetøjskoncernen bedre end nogen.

»Jeg satte mig ned i januar og skrev 13 kriterier for en ny topchef, og dem drøftede vi så meget i bestyrelsen og i ledelsen. Og kort tid derefter kom jeg så i snak med Niels B. Christiansen,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

De to kendte godt hinanden lidt fra bl.a. DI-arbejde.

»Men det var mere Niels, der tænkte på det som en mulighed. Han har mere, end jeg var klar over, haft et godt øje til virksomheden og dens produkter. Han er meget interesseret i Lego,« understreger Jørgen Vig Knudstorp.

Det har ikke været muligt at få fat i Niels B. Christiansen, der da også først tiltræder 1. oktober.

Men Jørgen Vig kunne hurtigt og meget nemt i sin egen omgangskreds få et indtryk af, om den tidligere Danfoss-chef var et godt valg.

FIN_Lego_netvaerket_ny_adm.png

Niels B. Christiansen kender den tidligere Lego-formand Niels Jacobsen, som nu er næstformand for Lego-familiens pengetank Kirkbi. Fra Danfoss kender han også Kasper Rørsted, Adidas-direktøren, som Jørgen Vig Knudstorp kender rigtigt godt.

Også William Hoover, der sidder i Lego Fondens bestyrelse, kender Niels B. Christiansen fra Danfoss. Hoover kender Jørgen Vig Knudstorp fra sin fortid i konsulentfirmaet McKinsey - hvor Niels B. Christiansen i øvrigt også har en fortid.

»Ud fra alt hvad vi hørte, er Niels B. Christiansen en af de stærkeste CEO's (adm. direktører, red.) i sin generation. Og så forstår han at drive en virksomhed under privat ejerskab, i familieejerskab,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

NBC_still01.jpg

Netop familien har selvsagt også været med på råd. Kjeld Kirk Kristiansen, der fortsat har kontrollen med pengetanken Kirkbi og dermed med Lego, kendte Niels B. Christiansen fra tidligere og vidste, at han bl.a. forstod, at Billund er vigtig for familien.

»Niels B. Christiansen har desuden mødt Thomas (Kirk Kristiansen, red.) flere gange. For Thomas har det været vigtigt at lære ham at kende, for det er en af de første store rekrutteringer for ham. De gik en tur sammen og spiste en middag sammen,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

Niels B. Christiansen bliver en dansk topchef for en meget international ledelse. Og det har ifølge Jørgen Vig Knudstorp ikke været ligegyldigt, at han er dansker - og i øvrigt sønderjyde.

[fakta2]

Hvor Niels B. Christiansen således får adskillige flueben for den ledelsesmæssige fortid i Danfoss, er der væsensforskelle på produkterne. Danfoss laver termostater og køleanlæg og andre former for højteknologisk industrisystemer.

Det gør Lego ikke.

»Der kommer selvfølgelig en overgang fra at sælge industrielle produkter til at tænke på børns leg og udvikling. Men kunderne er på en måde de samme. Det er professionelle indkøbere, der leder efter systemer, der er effektive, og som de kan tjene penge på. Så jeg tror, han får let ved at sætte sig ind i de store kunder som Amazon, Toys'R'Us og Walmart,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

Lego - hovedtal 2000-2015 TOOLBOX

Niels B. Christiansen overtager ledelsen af Lego på et tidspunkt, hvor legetøjskoncernen siden sin dybe krise i 2003-2004 har seksdoblet sin omsætning og hvert eneste år konstant forbedret sin indtjening og sit resultat.

Men i 2016 måtte Lego tage en puster, fordi der var tegn på, at organisationen og produktionsapparatet måske var begyndt at knirke en smule i møtrikkerne.

Nu bebuder ledelsen lidt mere moderate vækstrater - men altså fra et betydeligt højere niveau.

»Hans opgave bliver at fortsætte strategien med at øge den globale tilstedeværelse og ekspansion. Kina er en stor prioritet for os, vi skal ud at nå nogle flere forbrugere,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

[fakta3]

Han peger på, at Lego har haft en enorm organisk vækst på mere end 15 pct. og har penetreret markeder i Europa, Rusland og USA i vidt omfang.

»Vi er vokset meget overproportionelt til branchen - derfor er næste kapital over de næste 15 år at komme ud og nå nogle af de børn, vi ikke når i dag, og som forhåbentlig kommer ind i middelklassen og bliver tilgængelige for os,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

Det er i vækstmarkeder over hele kloden, at den økonomiske udvikling trækker flere mennesker op i indkomst og ind i den middelklasse, hvor der er råd og nogle steder også prestige i at kunne købe Lego - et relativt dyrt varemærke.

Legos historie

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Seneste
Mest læste
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen