Mad lige til døren er et hit

Firmaer, der leverer nemme og sunde madløsninger, har vækst trods krise på fødevaremarkedet.

Foto: Torben Stroyer
Foto: Torben Stroyer

Det skriver metroXpress.

Sund aftensmad serveret på et sølvfad - eller i hvert fald i en træ- eller flamengokasse. Det er mange danske familiers udvej i en spækket hverdag. Sunde, hurtige mad-koncepter er de seneste år blevet et stadig større hit, og virksomheder som Aarstiderne.com og Retnemt.dk er ikke mærket af den krise, der ellers har ramt fødevaremarkedet.

Det skriver metroXpress.

Udviddet forretningen

Hos Aarstiderne.com begyndte man med grøntsagskasserne, men har i dag også introduceret de såkaldte måltidskasser, hvor forbrugerne ikke behøver tænke på andet end at åbne kassen med sunde ingredienser og få maden lavet.

»Jeg er selv familiefar og ved, hvordan min hverdag kan være fra 16.30 til 18.30 - det er et logistisk cirkus, som det er vildt fedt at få hjælp til, så hele måltidsuniverset tror vi meget på. Folk vil gerne kunne lave 'langsom mad' bare hurtigt,« siger Jacob Hasseriis Dietz, kommunikationschef hos Aarstiderne.com, der selv er kok, til metroXpress.

Tror på mere

Med det mener han, at de fleste familier ønsker at spare tid i hverdagen, men helst ikke vil gå på kompromis med smag og sundhed. Hos en af konkurrenterne, den tre år gamle virksomhed RetNemt.dk, der også bringer alle råvarer med opskrifter til dørtærsklen, er man kommet godt fra start. Retnemt.dk vokser med omkring 10 procent fra måned til måned.

»Vi har troet på ideen lige fra start, for vi stod selv med problemet i hverdagen. Især danske børnefamilier byder sig selv nogle travle vilkår, men har jo samtidig et udtalt ønske om at spise sundt og mere varieret. Vi spiser ikke kun for at få benzin på motoren, men vil have nydelsen og oplevelsen af maden med sammen med vores familie,« siger en af grundlæggerne af RetNemt.dk, Klaus Toft, til metroXpress.

Behovet for convenience - hvor man så at sige gør produkter til løsninger - vil kun vokse i fremtiden, siger ekspert i forbrugertrends Flemming Birch fra Danish Retail Institute.

»Det hænger sammen med vores tid, som simpelthen er hård valuta. Så de her virksomheder har set rigtigt. De rammer både det sundhedsmæssige, som der er en stigende bevidsthed om, der endnu ikke har toppet, og så behovet for, at det skal være let og hurtigt,« siger han til metroXpress.

Store butikker på spring

Det varer dog ikke længe før de mindre leverandører i nem hverdagsmad får konkurrence fra de store kæder.

SuperBest har allerede - som den første kæde herhjemme - lanceret en onlineshop og leverer til døren, og flere vil følge trop, mener Flemming Birch: »SuperBest gør jo kun det her, fordi der er et marked for det. Så det er nok kun et spørgsmål om tid, før også Coop og Dansk Supermarked følger efter,« siger han til metroXpress. Coop har dog allerede Nettorvet.dk, men her kan man kun reservere varer i begrænset omfang - og må derefter selv hente dem i en fysisk butik.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen