Den danske smykkegigant Pandora og Jesper "Kasi" Nielsen har de seneste år været alt andet end gode venner.
Nu tager Kasi-Jesper slagsmålet til nye højder, da han vil politianmelde Pandora for bedrageri og mandatsvig. Det oplyser han til Finans.
- Jeg vil have bagmandspolitiet til at kigge på, om der er foregået uregelmæssigheder i det Pandora-datterselskab, jeg var med til at bygge op gennem en årrække. Det ligner det i mine øjne, at der er sket, siger Jesper Nielsen til Finans.
Baggrunden for politianmeldelsen er, at selskabet Pandora Central Western Europe A/S, der distribuerer smykker til »forskellige vesteuropæiske markeder«, netop har præsenteret et overskud på 336 mio. kr. i 2016. I de fire år forinden havde selskabet et samlet underskud på 830 mio. kr., og senest blev det til et tab på 83 mio. i 2015.
Det interessante ved Pandora CWE er, at det var det selskabs præstationer, der afgjorde størrelsen på Kasi-Jespers såkaldte earnout-betaling. Aftalen om earnout blev indgået, da Kasi ApS blev købt ud af Pandora i 2010. Betalingen fra aftalen skulle falde i 2015 på baggrund af de økonomiske resultater i det forudgående år.
Smykkegigant i ny sag mod Kasi-Jesper: Han har krænket os
761 millioner
Men da Pandora Central Western Europe offentliggjorde kæmpeunderskud det ene år efter det andet, vurderede Pandora, at earnout-aftalen havde en værdi af nul kroner, da der skulle afregnes.
Omvendt har Kasi-Jesper hele tiden ment, at aftalen var langt mere værd. Af Kasi ApS' 2015/2016-regnskab hævdes det, at aftalen har en værdi af 761 mio. kr.
Udmeldingen fra Jesper Nielsen kommer senest efter en dom i Sø- og Handelsretten, hvor Kasi-Jesper og hans nye smykkefirma, Amazing Jewelry, blev dømt til at betale 50.000 kr. med procesrente i erstatning til Pandora i en sag om krænkelse af rettigheder.
Kasi-Jesper havde ifølge dommen fra Sø- og Handelsretten handlet i strid med et forlig, der blev indgået i januar 2015 mellem parterne, og som forbød Kasi-Jespers tidligere smykkeeventyr Endless Jewelry at nævne Pandora i 'salgs- eller markedsføringsmæssigt øjemed i EU'.