Raser mod it-kaos: Vi risikerer at lukke

Politiets nye it-system til at udstede våbentilladelser er gået i koks, før det overhovedet har været oppe at køre

Kristian Petersen og resten af branchen frygter konsekvenserne af et fejslagent it-system. Det vil tage måneder at fikse problemerne, varsler politiet og beklager.
Følg Erhverv

Et nyt it-system skulle gøre det nemmere og hurtigere at udstede blandt andet våbentilladelser, men systemet gik i kuk fra start.

Ventetiderne på at behandle anmodninger om udstedelse eller forlængelse af våbentilladelser har således vokset sig enorme, og nogle våben kan man slet ikke søge om tilladelse til.

Det påvirker ikke kun jagtlystne danskere, men også de våbenhandlere og bøssemagere, der lever af at sælge jagtudstyr, og som i værste fald kan ende med at måtte dreje nøglen om på deres forretninger. 

- I januar i år implementerede man systemet og afskaffede i samme vending det gamle, selvom det nye ikke virkede. Og så brød det hele sammen, fortæller Kristian Petersen.

Han er formand for Danmarks Våbenhandlerforening og ejer en butik og et bøssemager-værksted i Hedehusene. Derfor har han mærket indførslen af det fejlslagne it-system på egen krop - og pengepung.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Kristian Petersens butik har efterhånden nogle år på bagen, men nu frygter han for dens fremtid. Foto: Jonathan Damslund
Kristian Petersens butik har efterhånden nogle år på bagen, men nu frygter han for dens fremtid. Foto: Jonathan Damslund
 

- De import-tilladelser, vi som forretningsdrivende skal have, hver gang vi køber våben ind, tager lige nu omkring en måned at få godkendt.

- Det betyder, at hvis man køber våben for en million kroner, kan man først få dem leveret og begynde at sælge dem efter fire uger. Det er belastende, fordi pengene på en måde er 'låst', mens man venter, siger han.

Kan koste arbejdspladser
Men problemerne stopper ikke der, lyder det endvidere:

- Butikkerne skal vente meget lang tid på at få deres varer. Og når de endelig får dem hjem, kan de ikke sælge dem, fordi folk heller ikke kan få fornyet eller udstedt våbentilladelser - igen på grund af det nye system, fortæller Kristian Petersen.

- Vi burde have styrtende travlt lige nu, fordi jagtsæsonen er lige om hjørnet. Men man har de facto lukket vores erhverv, indtil det kommer op at køre igen. Og det kan komme til at koste arbejdspladser.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Lageret er fyldt, fordi det er så svært at få solgt noget. Foto: Jonathan Damslund
Lageret er fyldt, fordi det er så svært at få solgt noget. Foto: Jonathan Damslund

Også på politiets egen hjemmeside varsler man en 'markant længere ventetid' på sagsbehandlingen af våbentilladelser mm., fordi implementeringen af det nye våbenregister har vist sig at tage længere tid.

Derfor kan Politiets Administrative Center, PAC, kun i begrænset omfang behandle sager. Af hjemmesiden fremgår det også, at it-systemet kommer i forbindelse med en ændring i den danske våbenbekendtgørelse.

I et forsøg på at afhjælpe en del af problemet har PAC valgt at forlænge den periode, hvori man har lov til at beholde et våben efter udløb af en tilladelse, til 1. september.

Det betyder, at man så i det mindste kan beholde sit våben, hvis ens tilladelse når at løbe ud, inden den bliver fornyet. Man må dog ikke hverken bære eller anvende våbnet.

Store konsekvenser
I Kristian Petersens butik - som både sælger til private og til offentlig brug - afspejler det fejlslagne it-system sig direkte i antallet af private kunder.

- Vi kan ikke sælge rifler lige nu, og dem, vi fik solgt, inden folk blev bekendt med problemet, står her bare. Vi har over en million kroner bundet i våben, der ikke bliver hentet og betalt af kunderne, fortæller bøssemageren.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Kristian Petersen aner ikke, hvordan situationen ser ud om få måneder. Foto: Jonathan Damslund
Kristian Petersen aner ikke, hvordan situationen ser ud om få måneder. Foto: Jonathan Damslund

- Kommer din forretning til at klare sig?

- Det kommer an på, hvor lang tid det her trækker ud. Lige nu ved vi ikke, om problemet er løst efter sommerferien, eller om vi skal helt ind i efteråret. Hvis det sker, kommer vi til at lukke den del af butikken, der sælger til private, siger Kristian Petersen.

Han sammenligner situationen med den, ansatte i eksempelvis restaurationsbranchen oplevede under corona.

- Men det her er frustrerende på en anden måde, fordi det er noget, som kunne være undgået, hvis myndighederne ellers havde tænkt sig om, siger han.

- Vi er truet på vores levebrød, vores forretninger og vores livsværker. Jeg har bygget det her op over 20 år, og nu står jeg i en situation, hvor en myndighedsbeslutning potentielt kan betyde, at vi må dreje nøglen om. Det er enormt frustrerende.

Forklarer: Det skyldes EU

I en skriftlig kommentar erkender Politiets Administrative Center, PAC, at situationen er utilfredsstillende. De varsler desuden, at de forventer, at det vil tage måneder, før fejlen er rettet.

'Politiet har sat et nyt våbenregister i drift som konsekvens af europæiske regler på området. Formålet med de europæiske regler er bl.a. at øge sporbarheden af skydevåben og væsentlige våbendele. De europæiske regler indebærer en mere omfattende registrering for politiet og stiller større krav til sagsbehandling af våbensager. Reglerne i våbenbekendtgørelsen om anmeldelse og indberetning af transaktioner om skydevåben mv. trådte i kraft den 18. januar 2022 (Bekendtgørelse nr. 2531 af 20. december 2021 om våben og ammunition mv.).

Der er på den baggrund tale om et it-system, som er mere kompliceret og har flere integrationer med politiets andre it-systemer end det gamle system. Danmark var forpligtet til implementere reglerne, hvorfor systemet blev sat i drift på trods af, at der var fejl og mangler ved systemet, idet Danmark ellers risikerede en sag om krænkelse af EU-retten.

Ved indførsel af nye it-systemer er det helt normalt, at der er en omstillingsperiode, hvor der skal indarbejdes nye arbejdsgange og løbende ske tilretninger af fejl og mangler i it-systemet. Derfor var politiet også forberedt på, at der ville ske en stigning i sagsbehandlingstiden. Forventningen var imidlertid, at kritiske fejl og mangler kunne være udbedret inden for et par uger.

Vi beklager, at det desværre har vist sig at tage længere tid og være mere kompliceret at udbedre fejl og mangler og indarbejde de nye arbejdsgange end først antaget. Vi er enige i, at de aktuelle sagsbehandlingstider på området er utilfredsstillende, og det beklager vi meget.

Politiet arbejder sammen med leverandøren af it-systemet på højtryk med at rette fejl, men det vil forventeligt tage nogle måneder. Samtidig gør vi imidlertid alt, hvad vi kan for at behandle de ansøgninger, der venter. Vi har bl.a. ansat ekstra medarbejdere for at behandle sagerne,' skriver de.

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.
Fiduskunst og magistervrøvl

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Udforsk Ekstra Bladet+

LIGE NU