Annonce:
Annonce:

Wolt-beef fortsætter: Holder fast i boykot

30 restauranter har valgt at boykotte leveringstjenesten Wolt på grund af stigende udgifter og manglende samarbejdsvillighed. På den anden side lyder det, at Wolt har forsøgt at imødekomme restauranternes problemer

30 restauranter i Aalborg siger farvel til Wolt, og uenighederne er til at føle på. Foto: Ernst van Norde
30 restauranter i Aalborg siger farvel til Wolt, og uenighederne er til at føle på. Foto: Ernst van Norde
Annonce:
Følg Erhverv

Stigende råvare- og energipriser presser de danske restauranter og take away-steder.

Og det gør det ikke nemmere, når 25-30 procent af indtjeningen fra maden ryger i lommerne på leveringstjenesten Wolt.

Derfor valgte 30 restauranter i Aalborg torsdag at boykotte Wolt, der ikke har været villige til at sænke gebyrerne og procentsatserne.

Siden har parterne mødtes igen mandag, men det har ikke ligefrem ført til mindre 'beef'.

- Vi spurgte dem direkte, om de ville hjælpe restauratørerne og ændre kommissionssatserne. Og de sagde nej, det vil vi ikke. De siger jo i bund og grund, at de er ligeglade med, at take away-forretningerne går konkurs, siger Ann-Britt Pedersen, der er talsperson for restauranterne og ejer af take away-shoppen Casa Pazza i Aalborg, til Ekstra Bladet.

Helt lovligt: Spar penge på elregningen

Annonce:

- Hvor er jeres ansvar?
Ifølge Ann-Britt Pedersen er flere af de mindre take away-butikker stærkt afhængige af Wolt og får 80-90 procent af deres ordrer gennem tjenesten.

Hun understreger, at restauranterne var klar til at forhandle om kommissionssatsen, og at det skulle betragtes som en midlertidig hjælp.

- Vi sagde ærligt, at det jo ikke behøvede at være for altid. Ligesom under corona-krisen, hvor de satte kommissionssatsen ned til 22 procent i en periode, så vi kunne overleve. Vi sagde til dem, 'hvor er jeres ansvar i alt det her? Vi står i en krise, og take away-forretningerne er de næste, der står for skud. Det er jer, der har magten'.

- Men de var ikke villige til at hjælpe eller skære ned i kommissionen overhovedet, siger Ann Britt-Pedersen.

Wolt: - Vil gøre meget for at hjælpe, men...

Mikkel Tofte, der er kommunikationschef i Wolt, kan godt forstå, at det virker urimeligt, at Wolt ikke vil komme de restauranter til undsætning, der får de fleste ordrer gennem tjenesten. Men han understreger samtidig, at det er op til den enkelte forretning at prioritere fornuftigt.

- Vi forstår godt, at restauranterne er pressede, og vi ønsker med de her tiltag at skabe øget indtjening hos alle restauranter i Danmark. Vi vil gøre meget for at hjælpe, men ultimativt er det den enkelte restaurants hovedpine, siger han.

Lad kunderne betale
De nye tiltag tæller ordningen Wolt Drive, hvor restauranterne selv kan stå for hjemmeside, mens Wolt leverer maden.

Wolt har også tilbudt et såkaldt energitillæg, hvor restauranter kan vælge at lægge 10 kroner ekstra til hver ordre, som alene går til restauranterne - men som kunderne så til gengæld skal punge ud for, erkender Mikkel Tofte.

Derfor mener han ikke, det er rimeligt at sige, at Wolt ikke har forsøgt at være imødekomne.

Han mener samtidig ikke, det er rimeligt at sammenligne den nuværende krise med corona-krisen. For nu rammer krisen alle, også Wolt selv.

- Under corona-krisen imødekom vi helt klart, at branchen stod et meget svært sted. Den væsentligste forskel er, at i dag står vi allesammen et rigtigt svært sted. Hvis vi stod i en lignende situation, ville vi også have nemmere ved at imødekomme de ultimative krav, som de sætter op, siger Mikkel Tofte.

Håber på opbakning
Efter bruddet med Wolt har en stor del af Aalborg-forretningerne besluttet at forsøge at klare ærterne selv uden Wolt, selvom det er en udfordring.

Der arbejdes derfor på en midlertidig leveringsløsning, så maden stadig kan blive bragt ud.

Annonce:

Og opbakningen fra kunderne har allerede været massiv, fortæller Ann-Britt Pedersen.

- Der er i hvert fald 10-20 restauranter, der dropper samarbejdet med Wolt og starter op med deres eget. Og vi har allerede fået screenshots fra kunder, der har slettet deres Wolt-app med begrundelsen 'ingen fortjeneste til kunderne', siger hun.

Dog understreger hun, at bruddet med Wolt er hårdt, og de er langt fra at være i mål. Så de håber på, at kunder og andre i branchen vil bakke dem op, fortæller hun.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Elpris LIGE NU
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Populært i Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Jakob Ellemann spiller hasard med befolkningens retsbevidsthed

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: