Arla med nye besparelser: Fyrer 140

En række stillinger vil blive nedlagt hos mejerigiganten Arla

Arkivfoto: Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling

140 stillinger hos Arla Foods står til at blive nedlagt.

Det fremgår i en pressemeddelelse fra mejerigiganten.

Størstedelen af stillingerne vil blive fundet på hovedkontoret i Aarhus, men en del stillinger på administrationskontorer i Europa og Nordamerika vil også blive nedlagt, oplyser virksomheden.

Afskedigelserne kommer som led af en effektiviseringsplan, som koncernen kalder 'Calcium'.

- Som altid når man omstrukturerer og skal sige farvel til dygtige kolleger, har vi skullet træffe nogle vanskelige beslutninger. Jeg vil gerne takke dem, der forlader os, for den indsats, de har ydet i Arla Foods. Vi gør dette for at skabe en langsigtet transformation af vores virksomhed og for at reetablere vores internationale konkurrenceevne, når det gælder den mælkepris, vi betaler vores andelshavere, og det glæder mig at se det engagement, som Calcium udløser overalt i vores organisation. Det er en stor del af grunden til, at programmet i øjeblikket leverer før tid

Med 'Calcium' vil man efter planen opnå besparelser og effektiviseringer for 400 millioner euro (knap tre milliarder kroner) i løbet af tre år og samtidig omdanne Arla Foods til en 'stærkere og mere konkurrencedygtig virksomhed'.

Koncernen har tidligere foretaget ændringer, der har ført til besparelser, og denne gang er turen kommet til blandt andet Markedsføring, Supply Chain Finance, International og HR, hvor der altså nedlægges stillinger.

Se også: Arla fyrer 195 medarbejdere

Ifølge pressemeddelelsen vil ændringerne påvirke markedsføringsorganisationen, da selskabet ved sikre sig hurtigere adgang til markedet.

- De ændringer, vi annoncerer i dag, vil skabe en enklere og stærkere markedsføringsmodel for vores brands og giver os mulighed for hurtigere at varetage lokale behov, både på vores europæiske kernemarkeder og vores nyere markeder i Asien og Afrika. Det indgår i vores bestræbelser at opbygge tætte relationer til lokale kunder og regeringer for at løse nogle af de større udfordringer i forbindelse med sundhed og bæredygtighed, siger CEO for Arla Foods, Peder Tuborgh, i pressemeddelelsen.

Et af formålene med 'Calcium' er ifølge Arla at forbedre det afkast, der er til andelshaverne - mælkebønderne - og opretholde en konkurrencedygtig mælkepris.

Se også: Arla skal spare tre milliarder kroner

84 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere