Dyne-Larsen politianmeldt: Må sluge bøde på 500.000 kr.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Lars Larsens dyneimperium Jysk for vildledende tilbud på boxmadrasser. Dynemanden accepterer kæmpebøde

Dyne-Larsen ærgrer sig, men hoster alligevel frivilligt op med en halv million kroner. (Foto: Ole Lind)
Dyne-Larsen ærgrer sig, men hoster alligevel frivilligt op med en halv million kroner. (Foto: Ole Lind)

Dynemillionæren Lars Larsen kan i løbet af kort tid skære en halv million kroner af sin formue, fordi han har været lidt for kreativ i sin markedsføring af boxmadrasser.

Oftere end hver anden uge var boxmadrasserne på tilbud i efteråret 2011, og det gør den såkaldte 'normalpris' dybt utroværdig. Det mener forbrugerombudsmanden, som nu har politianmeldt Jysk for vildledende markedsføring.

- En erhvervsdrivende må ikke i sine annoncer give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet. I denne sag har tilbudspriserne været gældende oftere end den angivne 'normalpris'. Det er klart vildledende, hvilket også giver sig udtryk i bødens størrelse, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Det er jurister hos Forbrugerombudsmanden, der har gennemgået samtlige tilbudsaviser i andet halvår af 2011.

Jysk erkender de faktuelle forhold og sluger frivilligt bøden på 500.000 kroner uden at tage et slagsmål i retten.

Lars Larsen mener dog ikke, at han har handlet forkert, idet boxmadrasserne i nogle uger blev markedsført i kombinationstilbud med enten ben eller meder.

Det er Forbrugerombudsmanden ikke enig i. Boxmadrasserne har været på tilbud så ofte - i nogle tilfælde i 12 ud af de undersøgte 21 uger - at man ikke kan gøre den anførte normalpris gældende. Det gør i den forbindelse - efter Forbrugerombudsmandens opfattelse - ingen forskel, om der i den enkelte uge har været annonceret en tilbudspris med eller uden ben/meder, fordi prisen under alle omstændigheder er så meget lavere end den normalpris, der sammenlignes med, og man kan blot lade være med at sætte benene eller mederne på boxmadrassen.

- Vi er ærgerlige over, at vi har tolket retningslinjerne omkring kombinationstilbud anderledes end Forbrugerombudsmanden, og vi har tilrettet vores markedsføring, siger JYSKs kommunikationsdirektør Jonas Schrøder.

Bøden på 500.000 er faktisk billigt sluppet, mener Henrik Øe. Det har nemlig været en formildende omstændighed, at Jysk har samarbejdet ved bl.a. at være åben om sine markedsføringsudgifter.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere