Burger-kæmpe med ketchup-røde tal: Her er årsagen

Burger King har netop præsenteret et underskud og skyder skylden på udbygningen af den offentlige transport

Udgravningen af den københavnske metro ved Rådhuspladsen har gjort det onde ved 2016-regnskabet fra Burger King. Foto: Philip Davali
Udgravningen af den københavnske metro ved Rådhuspladsen har gjort det onde ved 2016-regnskabet fra Burger King. Foto: Philip Davali

Det er ikke kun tomatskiverne, ketchuppen og jordbærsovsen til sundae-isen, der er røde på Burger King. Også bundlinjen har iklædt sig farven, efter selskabet bag fastfood-kæden netop har præsenteret et underskud for 2016 på 7,45 millioner kroner.

Det er dog hverken tomater eller sovs, der får skylden for underskuddet. Derimod er det udbygningen af den københavnske metro, der angiveligt har betydet færre kunder ved Rådhuspladsen og Nørreport.

- Der er meget afspærring, så det var i flere måneder svært at komme ind på Burger King, og det har haft en stor betydning for vores resultat, for Burger King i København er vores mest betydningsfulde restauranter, siger Peter Nielsen, Nordic Service Partners danske direktør, til business.dk.

Det er svenske Nordic Service Partners, der ejer Burger King i Danmark.

Dermed kan det åbenbart endnu ikke ses på bundlinjen, at konkurrenten McDonalds lukkede sin restaurant på Strøget blot få meter fra Burger King 1. december 2016.

Se også: Slut med brandertburgere: Legendarisk McDonalds lukker om 30 dage

Forventningerne til resultatet i 2017 er da også positive.

- Vi forventer at komme over det famøse nul i 2017, og vi har også planer om at bygge flere TGI Fridays og KFC-restauranter i København. Vi er i forhandlinger lige nu, så vi ved ikke, hvor beliggenheden bliver endnu, siger Peter Nielsen.

Nordic Service Partners har haft underskud hvert af de seneste fem år på i alt 33 millioner kroner.

31 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere