Coca-Cola laver kæmpe milliard-opkøb: Træder ind på helt nyt marked

Coca-Cola er blevet enige med virksomheden Whitbread om kæmpe-opkøb

Coca Cola investerer over 30 milliarder kroner i at komme ind på nyt marked. Arkivfoto: AP
Coca Cola investerer over 30 milliarder kroner i at komme ind på nyt marked. Arkivfoto: AP

- Varme drikkevarer er et af de få områder af det samlede drikkevare-udbud, hvor Coca-Cola ikke har et globalt brand.

Sådan lyder det fra Coca-Colas administrerende direktør, James Quincey, til Reuters i forbindelse med Coca Colas seneste kæmpe-opkøb.

Og med købet træder læskedrik-giganten for alvor ind på markedet for varme drikkevarer.

Coca-Cola er nemlig blevet enige med britiske Whitbread Plc om et opkøb af kaffekæden Costa for intet mindre end 5,1 milliarder dollars, svarende til 32,5 milliarder kroner.

Costa er verdens næststørste kaffekæde, kun overgået af Starbucks, og med købet overtager Coca-Cola de næsten 4000 cafeer rundt omkring i verden.

Arkivfoto: AP
Arkivfoto: AP
 

Whitbreads bestyrelse har enstemmigt vedtaget salget, som fredag morgen betyder en stigning for Whitbread-aktierne på 19 procent. Salgsprisen var ifølge Reuters næsten seks milliarder kroner højere end forventet.

- Costa giver os adgang til markedet med en stærk kaffe-platform, siger Coca-Colas James Quincey.

Whitbread købte i 1995 Costa-kæden for 19 millioner pund, der dengang svarede til knap 200 millioner kroner. Kæden havde dengang 39 butikker, men den har altså vokset sig væsentligt større siden, og for nylig har kæden etableret sig i Kina.

Whitbread vil nu bruge indtjeningen fra salget af Costa til at afvikle gæld, bidrage til pensionsfond og udvide virksomhedens hotelkæde Premier Inn i Storbritannien og Tyskland.

1 af 2 Arkivfoto: AP
2 af 2 Coca Cola investerer over 30 milliarder kroner i at komme ind på nyt marked. Arkivfoto: AP
50 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere