Danske Bank: Derfor dropper vi postbutikkerne

Danske Bank vil hellere pleje sine digitale løsninger end at være til stede i postbutikker landet over

Det vil fra næste år ikke længere være muligt at gå på posthuset for at sætte penge i banken. Foto: Henrik Petit/PostNord
Det vil fra næste år ikke længere være muligt at gå på posthuset for at sætte penge i banken. Foto: Henrik Petit/PostNord

Det kan virke som endnu et søm i Postnords i forvejen solidt lukkede ligkiste.

Danske Bank har onsdag annonceret, at de ved årsskiftet dropper den næsten 20 år gamle millionaftale, der har betydet, at man kan klare mindre bankforretninger, såsom at indsætte penge og betale regninger, på posthuset eller i postbutikken.

Ifølge Danske Bank er det dog ikke for at spare millioner - hvilket de ikke lægger skjul på, at de gør - at aftalen blev opsagt, men fordi de kan se, at der er meget færre der benytter posthusene til bankforretninger.

- Vi kan se, at transaktionerne hele tiden falder. De sidste fire år er de faldet med 75 procent. Det vil sige, at nu udløber aftalen i slutningen af 2017, og derfra har vi andre løsninger, som er bedre, og som vi kan udvikle i stedet for, siger Torben Elling Gamst, senior vice president i Danske Bank, til Ekstra Bladet.

Se også: Danske Bank opsiger samarbejde med Postnord

Send regning med posten
Han fortæller, at det særligt er efter, at Mobilepay har indtaget landet, at behovet for at gå på posthuset er dalet.

- Lige nu bruger langt flere de digitale løsninger, og MobilePay har betydet rigtig meget. Behovet for kontanter var anderledes inden Mobilepay kom, fordi man ikke skal være digital for at have Mobilepay. Vi kan se, at der kommer færre og færre transaktioner i posthusene på lige fod med regninger, hvor vi også har andre løsninger, siger han.

- Der findes jo også mennesker, for hvem Mobilepay er meget avanceret. Hvad skal de nu stille op?

- Det gør der helt sikkert. Og det er der, hvor vi har vurderet, at de andre løsninger, vi har ud over det digitale, er tilstrækkelige. Og det er særligt kuvertordningen, hvor man kan putte sin regning ned i en kuvert og sende den til os, og så betaler vi den. Så på den måde har vi løsninger til ældre mennesker eller andre, som synes det er vanskeligt at lave den type ting, siger Torben Elling Gamst.

Han fortæller, at banken lægger kurverter ned i postbutikkerne for at forberede folk på, at de kan bruge den løsning frem for at betale regningen på posthuset.

- Derudover er det billigere. Det koster 40 kroner at betale en regning, men det koster 12 kroner at betale en regning ved at sende den ind, siger han.

Der findes i dag omkring 190 postbutikker, hvor det altså frem til årsskiftet stadig er muligt at indsætte penge eller betale regninger.

Flere automater
Den besparelse, Danske Bank får ved at droppe samarbejdet, skal blandt andet bruges på at udvikle flere digitale løsninger. Der kommer dog også nogle steder fysiske erstatninger for postbutikkerne.

- Vi går i gang med at sætte endnu flere indbetalingsautomater op rundt omkring og bruger nogle af pengene på det, så vi kan målrette, hvor der er behov for indbetalingsautomater, mere end at der lægger postbutikker rundt omkring, siger Torben Elling Gamst.

Med opsigelsen siger Danske Bank altså farvel til et knap 20 år gammelt samarbejder med Postnord, der tydeligt lider under den stigende digitalisering.

For Danske Bank er det da også et vemodigt, men nødvendigt farvel, lyder det.

- Vi har været super glade for samarbejdet, og det har vi været helt op til nu. Det har generelt været en aftale, vi har været glade for, og som vi generelt synes har fungeret rigtig godt. Så det er da lidt vemodigt, men man må bare sige, at kunderne bevæger sig et andet sted hen, og så har det naturligvis betydning for den måde, vi udvikler banken, siger han.

Medarbejdere står til fyreseddel
Ifølge Eigil Johannesen, der er fællestillidsrepræsentant for HK'erne i Postnord, er det forventeligt, at opsigelsen af samarbejdet vil resultere i flere fyringer i Postnord. Det er dog endnu uvist, hvor mange der i så fald er tale om, da der ikke er meldt noget ud endnu, fortæller han til Ekstra Bladet.

Han er frustreret over, at Postnord ikke har penge til at efteruddanne de mange medarbejdere, der nu må søge nye græsgange.

- Det er frustrerende, at der ikke er taget initiativer til, at alle kan få hjælp. Helt grundlæggende gør virksomhedens økonomi, at man må prioritere, hvem man kan hjælpe, og det har vi lavet en aftale på. Men frustrationen er, at det betyder, at alle ikke kan blive hjulpet.

Han håber derfor, at den økonomiske indsprøjtning, som blandt andet regeringen senere på året skal tage stilling til, vil tage hensyn til de medarbejdere, der står til at miste deres job.

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger fik medarbejdere i landets postbutikker allerede tirsdag besked om den kommende ændring. Her blev de samtidig orienteret om, hvordan de skal rådgive kunder, der i fremtiden ikke kan klare deres bankforretninger på posthuset.

57 kommentarer
Vis kommentarer