Danske Bank erkender fejl og kompenserer kunder for millioner

Banken har fundet flere kunder, der har købt investeringshjælp, som de stod til at tabe penge på

Også kunder hos Danske Porteføljepleje ser ud til at have købt et investeringsprodukt af Danske Bank, der har kostet dem penge. Det oplyser banken selv. (Arkivfoto) Foto: Nikolaj Skydsgaard/Reuters
Også kunder hos Danske Porteføljepleje ser ud til at have købt et investeringsprodukt af Danske Bank, der har kostet dem penge. Det oplyser banken selv. (Arkivfoto) Foto: Nikolaj Skydsgaard/Reuters

Yderligere 900 Danske Bank-kunder har tilsyneladende købt et investeringsprodukt med et afkast, der på overfladen var en god forretning for kunden. Sidenhen har det vist sig, at overfladen gav et bedre billede af udsigten til afkast, end den burde.

Det viser en gennemgang af bankens investeringsprodukter, som banken har iværksat, efter at det kom frem, at kunder af et anden investeringsprodukt, Flexinvest Fri, havde udsigt til at tabe penge på produktet, uden at de blev oplyst om det.

Danske Bank forventer at betale mellem 80 og 100 millioner kroner til kunderne i visse dele af bankens forretning ved navn Danske Porteføljepleje.

Det oplyser banken fredag i en pressemeddelelse.

- Vores gennemgang viser, at omkring 900 kunder ikke modtog tilstrækkelig information om de forventede negative nettoafkast i de berørte lavrisikostrategier.

- Det undskylder vi og kompenserer naturligvis de berørte kunder, siger Danske Banks direktør for Private Banking i Danmark, Bente Nielsen.

I sagen om Flexinvest Fri var der tale om, at banken valgte en investeringsprofil for kunderne med så lavt et afkast, at det ifølge bankens prognoser ville blive mere end spist af andre udgifter for kunderne.

Dermed stod kunderne til at tabe penge. Men selv om Danske Bank var klar over det, blev det ikke oplyst til kunderne.

Ifølge Danske Bank har der været en 'lignende udfordring' for de 900 kunder i Danske Porteføljepleje.

Her laves en prognose over, hvilket afkast kunderne kan forvente af produktet baseret på en udvikling i markedet. I en periode fra 2017 til 2018 betød markedets udvikling, at produktet stod til at give negativt afkast - og altså koste kunderne penge.

Men det fremgik ikke af den gennemgang af produktet, som banken lavede i juli 2018, oplyser Danske Bank.

Ifølge banken blev den manglende oplysning opdaget, da man gennemgik sine investeringsprodukter mefter at Flexinvest Fri-sagen kom frem.

Gennemgangen efter Flexinvest Fri har altså vist, at for de 900 kunder i Danske Porteføljepleje var udsigten til afkast fra produktet ikke så lovende, som det så ud.

Banken vil fra fredag begynde at kontakte de berørte kunder. Samtidig går banken i gang med at udregne, hvor meget de enkelte præcist bliver kompenseret.

Banken er i gang med at udregne, hvor mange kunder der reelt har lidt et tab, og hvor store de tab har været.

Ved Flexinvest Fri var der tale om 87.000 kunder, og her forventer banken at skulle betale kompensation for 400 millioner kroner.

I Danske Banks pressemeddelelse betragtes de 900 kunder fra Danske Porteføljepleje som en del af Flexinvest Fri-sagen.

- Danske Bank er i fortsat dialog med relevante myndigheder om denne sag, skriver banken.

156 kommentarer
Vis kommentarer