Danskerne elsker denne supermarkedskæde: I hjemlandet flopper de

Rema 1000 styrtdykker i popularitet i hjemlandet - I Danmark har det aldrig gået bedre

De norske forbrugere er ikke vilde med Rema 1000, som i Danmark aldrig har været mere populært. Foto: Linda Johansen/scanpix ritzau
De norske forbrugere er ikke vilde med Rema 1000, som i Danmark aldrig har været mere populært. Foto: Linda Johansen/scanpix ritzau

Mens de med længder er den mest populære dagligvarekæde i Danmark, så halter det voldsomt med at få del i kundernes gunst i det norske hjemland.

Her er Rema 1000 således styrtdykket i popularitet i en sådan grad, at det næppe er set før.

Fra at have været nummer 3 på analysefirmaet YouGovs 'bedst omtalte brand'-liste i 2016 er de nu endt på 256. pladsen efter et stormfuldt 2017, som startede rigtigt skidt.

Æ-kampagnen
I flere uger havde Rema 1000 på de sociale medier, på busstoppesteder og i avisannoncer således markedsført et 'æ' i stedet for det normale 'e' i deres navn. Det gjorde de uden at fortælle kunderne, hvad det egentlig drejede sig om.

Artiklen fortsætter under billedet...

Overalt havde Rema 1000 ændret på deres navn. Det skabte stor opmærksomhed, da ingen vidste, hvorfor de havde gjort det. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Overalt havde Rema 1000 ændret på deres navn. Det skabte stor opmærksomhed, da ingen vidste, hvorfor de havde gjort det. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Se også: Det store tilbuds-cirkus: Derfor skal du aldrig betale normalprisen

Da spændingen blev udløst, viste det sig at være en app, som gav 10 procent rabat på frugt og grønt og andre varer, som man ofte købte. Men fordi forventningen var så stor, blev den ikke modtaget af ellevilde kunder.

Supermarkedskæden begyndte også at satse på gode ordninger med prioriterede leverandører. Den blev kaldt for 'bedsteven-strategien'. Det medførte dog også, at varer fra de andre leverandører blev nedprioriteret. Blandt andet Coca-Cola og ølproducenterne Mack og Hansa, som helt forsvandt fra sortimentet, hvilket skabte massiv utilfredshed og stor shitstorm.

Undersøgelsen

Undersøgelsen baserer sig på en sammenligning af 300 brands, hvor YouGov dagligt interviewer 200 personer, som er repræsentative for befolkningen.

Her bliver de spurgt, om de i løbet af de seneste to uger har hørt noget positivt eller negativt om et bestemt varemærke gennem reklame, nyheder, mund-til-mund eller venner og familie.

Netscoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.

På selvsamme liste i Danmark er Rema 1000 paradoksalt nok nummer 1. Men det undrer ikke Lars Gylling, der er communication manager hos YouGov.

- Selvom vi er så tæt på hinanden, så kan det skifte rigtig meget fra land til land. Rema var i Norge virkelig er velrespekteret brand, men hvis man virkelig dummer sig, som mange kunder jo føler, at de gjorde, så kan det går farligt galt -  lynhurtigt, siger han til Ekstra Bladet. 

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Artiklen fortsætter under billedet...

Ole Robert Reitan er både medejer og direktør for Rema 1000. Foto: Anders Brohus/scanpix ritzau
Ole Robert Reitan er både medejer og direktør for Rema 1000. Foto: Anders Brohus/scanpix ritzau
 

Stenrig ejer-familie
Det er den stenrige Reitan-familie, som ejer Rema. Over for TV 2 Norge afviser Rema-direktør Ole Robert Reitan, at Æ-kampagnen har spillet ind på faldet.

- Der var ingenting galt med Æ-kampagnen. Den blev den hurtigst downloadede app nogensinde i Norge.

Men jeres omdømme faldt kraftigt efter den?

- Ja, men det var ikke på grund af Æ-kampagnen. Pressen var gode til at blande det lidt sammen. Egentlig så handlede det om, at folk ikke kunne lide de indkøbsbeslutninger, som vi tog. Det har vi nu næsten rettet helt op på, siger han.

84 kommentarer
Vis kommentarer