De har ændret dit Dankort: Nu kommer retssagen

Myndighederne vil ikke godkende et nyt dynamisk og strømlinet Dankort-logo

Skal det gamle Dankort-logo til venstre erstattes af det nye til højre? Stem under artiklen.
Skal det gamle Dankort-logo til venstre erstattes af det nye til højre? Stem under artiklen.

For et par år siden besluttede udbyderen af betalingsløsninger, Nets, at et af landets absolut mest kendte varemærker, Dankortet, skulle have et nyt og mere 'dynamisk' logo.

Man ændrede rammen fra sort til grå, formen fra firkant til oval og man fjernede den lodrette del af K’et, så det hele fik et mere trendy og strømlinet udtryk.

En 'ommer'
Men grafiske eksperter kritiserede det i skarpe vendinger og kaldte det nye logo kikset, håbløst, en prut, en ommer, disharmonisk - og så videre.

Alligevel er det siden blevet klistret op i en del butiksruder landet over ligesom mange net-butikker bruger det nye kendetegn, som erstatter det 35 år gamle velkendte logo.

Nets i problemer
Men Nets har et problem, som er langt større end det at nogle ikke bryder sig om det nye logo:

Myndighederne vil ikke godkende det, for de grafikere som har tegnet det nye logo har lavet det på en måde, hvor det er 'for langt fra det gamle.'

Se også: Mærsk i 'stjernekrig': Mini-firma kræver milliard-arving i retten

Sagen er den, at Nets har ansøgt om at få logoet registreret under samme varemærke-registrering som det gamle Dankort-logo, som første gang blev registreret i 1982.

Nyt logo
Men den ansøgning har Patent- og Varemærkestyrelsen afvist, fordi man mener, at der er tale om et helt nyt logo - og ikke en 'opfriskning' af det gamle.

Se også: Hidsig benzin-krig: OK sagsøger Circle K

Det nye logo har ikke den ’identitet’ som det gamle havde, mener man.

Helhedsindtrykket er ændret, vurderer man.

Det nye logo mangler ’kontinuitet’ til det gamle logo – og man kan ikke i tilstrækkelig grad genkende det gamle logo i det nye, lyder vurderingen.

Sårbarhed
Dermed risikerer Nets at skulle starte helt fra ’scratch’ med at registrere et nyt Dankort-varemærke. Man risikerer kort sagt at miste den værdi, som det gamle varemærket har oparbejdet i 35 år.

Og det har en lang række ulemper at skulle begynde forfra.

Eksempelvis kan andre erhvervsdrivende påstå, at det nye Dankort-logo krænker deres logo.

- Man står bedre rent juridisk, hvis man har en varemærkeret fra 1982 frem for en registrering fra 2017. Især nye varemærker er sårbare, da andre erhvervsdrivende kan forsøge at få ansøgningen afvist eller registreringen ophævet, forklarer Jakob Heebøll, advokat hos Bech-Bruun, som fører sagen for Nets.

Forgæves kamp
Så Nets har brugt formuer i advokatsalærer på at forsøge at overbevise Patent- og Varemærkestyrelsen om at logoet blot er en mindre grafisk opdatering af det oprindelige.

Men forgæves.

Det såkaldte ’Ankenævnet for Patenter og Varemærker' har givet styrelsen ret i, at det nye er fra langt fra det gamle.

Så nu har Nets sagsøgt ankenævnet ved Sø- og Handelsretten med påstand om, at myndighederne skal anerkende, at det nye logo blot er et redesign af de gamle.

Se også: Thorben raser: Betalte 312 kr. for 15 sekunders NemID-support

Nets kan ikke oplyse, om man gå tilbage til det gamle logo, hvis man også taber retssagen. Der falder dom i slutningen af marts.

- Vi har endnu ikke taget stilling til, hvad de vil gøre i det tilfælde, at Sø- og Handelsretten giver Ankenævnet medhold, skriver Jakob Heebøll i et skriftligt svar til Ekstra Bladet.

Læs hele hans svar under afstemningerne.

Nets: Derfor har vi ret

'Ekstra Bladet: Hvorfor er det væsentligt at opnå beskyttelse fra den oprindelige registrering i 1982?'

'Varemærker beskyttes efter først-til-mølle princippet, og det er derfor altid væsentligt at opnå beskyttelse fra det tidligst mulige tidspunkt. Det gælder særligt for Dankort logoet, som formentlig er et af de mest velkendte logoer i Danmark overhovedet. Derudover er der på flere måder tale om en principsag: Nets har ret til at få ændret registreringen ifølge varemærkeloven, men Ankenævnet for Patenter og Varemærker har alligevel afslået vores ændringsanmodning. Varemærkelovens § 24 tillader, at man foretager uvæsentlige ændringer i et registreret mærke, hvis helhedsindtrykket fortsat er det samme. Hvis disse betingelser ikke er opfyldt i denne sag, er det svært at få øje på formålet med bestemmelsen', svarer Bech-Bruun-advokat  Jakob Heebøl, som repræsenterer Nets i denne sag.

'Gerne oplys om, hvorfor det i dag og i fremtiden er juridisk fordelagtigt ift. beskyttelsen at have haft et varemærke registreret i mange år, eksempelvis fra 1982  - og ikke fra 2017.'

'En varemærkeret giver indehaveren en eksklusiv adgang til at bruge et varemærke erhvervsmæssigt – men som udgangspunkt først med virkning fra det tidspunkt, hvor man ansøger om beskyttelse. Man står derfor bedre rent juridisk, hvis man har en varemærkeret fra 1982 frem for en registrering fra 2017. Især nye varemærker er sårbare, da andre erhvervsdrivende kan forsøge at få ansøgningen afvist eller registreringen ophævet.'

'Hvad er Nets væsentligste argument for at det omdiskuterede logo er et redesign og ikke en fornyelse?'

'Varemærkelovens § 24 blev i sin tid vedtaget for at muliggøre mindre grafiske opstramninger af logoer, der har været brugt i en årrække. Vi mener, at dette svarer fuldstændig til situationen i nærværende sag, hvor det oprindelige Dankort logo har været anvendt i mere end 30 år og derfor var blevet lidt umoderne. Selvom logoet er ændret, er der stadig så stor lighed med det oprindelige, at ingen kan være i tvivl om, at der er tale om et Dankort logo. Derfor er der tale om et redesign – ikke et helt nyt logo.'

'Hvad synes I om, at hverken styrelse eller ankenævn vil anerkende at der er tale om redesign af et eksisterende varemærke?'

'Vi mener grundlæggende, at Ankenævnets vurdering er forkert. Ankenævnet har selv henvist til, at varemærkelovens § 24 skal fortolkes restriktivt, da de tilsvarende regler om ændring af EU-varemærker fortolkes på samme måde. Det bygger på en misforståelse, da reglerne om ændring af registrerede EU-mærker grundlæggende kræver, at ændringen er nødvendig, fordi indehaveren har skiftet navn eller adresse. Samme krav findes ikke i varemærkeloven, som denne sag handler om. Derudover har Ankenævnet udtalt under retssagen, at man ikke skal lægge vægt på, hvordan den almindelige forbruger vil opfatte henholdsvis det oprindelige og det opdaterede logo. Vi mener derimod, at forbrugerens opfattelse er altafgørende for sagens udfald.'

'Overvejer Nets i tilfælde af nederlag i Sø- og Handelsretten at ændre Dankort-logoet til et, som grafisk ligger det oprindelige logo mere nært - eller hvad vil Nets foretage sig i tilfælde af nedelag?'

'Vi har endnu ikke taget stilling til, hvad de vil gøre i det tilfælde, at Sø- og Handelsretten giver Ankenævnet medhold. Det afhænger blandt andet af rettens begrundelse. Der er dog ingen planer om at ændre Dankort logoet igen.'

108 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere