Discount-chok: Sådan ser Nettos nye butik ud - den gule farve er næsten helt væk

Netto åbner ny testbutik med flere ændringer i forhold til kædens traditionelle butikker. Blandt andet er den klassiske gule farve næsten gemt helt væk

Netto har inviteret indenfor i deres nye butikskoncept. Foto og redigering: Stine Tidsvilde

De danske discount-kunder er i høj kurs.

I kampen om deres gunst står fem store supermarkedskæder, der konstant er presset til at udvikle sig og komme på nye tiltag, hvis ikke de ønsker at lide discount-døden, som Kiwi gjorde for nylig.

Mens fx Faktas nyeste våben er at give sine kunder mulighed for selv at scanne varer og betale via mobiltelefonen, så melder Netto sig nu på banen med sit nyeste initiativ: Netto version 2.0.

Et butikskoncept, der vil blive testet af i tre forskellige byer på Sjælland. Blandt andet på Frederiksberg, hvor butikken i dag er åbnet på Peter Bangsvej.

Her er den nyrenoverede butik på en række forskellige punkter anderledes end de traditionelle Netto-butikker. 

Discount-krigen

Fem discount-kæder kæmper om de danske forbrugere:

- Netto med 455 butikker.

- Fakta med 406 butikker.

- Rema 1000 med omkring 280 butikker.

- Aldi med omkring 230 butikker.

- Lidl med 107 butikker.

Ny indretning
- Hele vores dna om varerne og prisen laver vi ikke om på. Men det gør vi med måden, vi indretter vores butikker på og med vores vareplaceringer. Vi er en 36-årig kæde, og vi har stort set gjort det på samme måde i alle 36 år, siger landedirektør Brian Seemann Broe.

Artiklen fortsætter under billederne...

Sådan ser den nye Netto ud. Væk er de gule farver. Foto: Stine Tidsvilde
Sådan ser den nye Netto ud. Væk er de gule farver. Foto: Stine Tidsvilde

Et billede af den gamle butik på Peter Bangsvej, før man lavede den om. Foto: Netto
Et billede af den gamle butik på Peter Bangsvej, før man lavede den om. Foto: Netto

Han mener, at det nu bliver nemmere at handle basisindkøb i butikken.

- Nu har man ferskvarer(frugt, grønt og kød red.) til at starte med i vores nye lommer, der giver mere plads, og som er kendt fra de mere traditionelle supermarkeder. I de normale Netto’er har vi jo normalt tre lange gange. Og så er spotvarerne samlet i midten, så det er meget lettere for kunderne at navigere rundt.

Og så skulle kunderne helst opleve den nye Netto som mere ’rolig’, hvis det står til landedirektøren.

80'er-agtig
- Den traditionelle Netto har gule skilte på væggene og alle kølemøbler er gule. Men det eneste gule, der er tilbage her, er vores skilte. Det er for at opgradere det og lave en anden mere rolig stemning, siger han og fortsætter:

- Vi er blevet meget mere moderne. Vi er en 36 år gammel kæde, og jeg har været med længe og elsker den gule farve, men jeg må også konstatere, at den gule farve er lidt 80’agtigt.

Artiklen fortsætter under billederne...

Som noget nyt kommer man ind i frugt og grønt-afdelingen med det samme i en såkaldt lomme. Foto: Stine Tidsvilde
Som noget nyt kommer man ind i frugt og grønt-afdelingen med det samme i en såkaldt lomme. Foto: Stine Tidsvilde

Landedirektør Brian Seemann Broe fortæller om det nye butikskoncept. Foto: Stine Tidsvilde
Landedirektør Brian Seemann Broe fortæller om det nye butikskoncept. Foto: Stine Tidsvilde

Ændringerne sker alle sammen på et tidspunkt, hvor fronterne i discountkrigen er trukket helt op. Derfor er Netto nødt til at tilpasse sig forbrugernes ønsker.

- Hvis man tænker helt tilbage, var der ikke mange ferskvarer i discountbutikker, men det sælger vi meget af nu. Så fokus skifter. Derfor bliver vi også nødt til at indrette os anderledes, siger Brian Seemann Broe.

Artiklen fortsætter under billederne...

Butikkens facader er også ændret. Foto: Stine Tidsvilde
Butikkens facader er også ændret. Foto: Stine Tidsvilde

Et ældre billede af Netto-butikken udefra, hvor de gule farver stadig er markante. Foto: Netto
Et ældre billede af Netto-butikken udefra, hvor de gule farver stadig er markante. Foto: Netto

Ikke den endelige version
Om den hårde situation i markedet, siger han:

- Det er altid en konkurrence. Men vi driver vores egen forretning, og vi skal hele tiden udvikle den. Hvis du gerne vil være forrest, så skal du jo også tage nogle skridt i den rigtige retning.

Men er det nok bare at lave lidt om på indretningen og farven?

- De sidste år har vi arbejdet meget med varerne. I bund og grund er det jo dem, som kunderne kommer efter. Det her er indpakningen, så kombinationen af de to ting, tror jeg på.

Butikkerne har været testet af i Tyskland og Sverige inden i dag, og Brian Seemann tror da heller ikke på, at denne Netto bliver den helt endelige udgave.

- Jeg tror ikke, at vi rammer det nye Netto i første hug. Men om en 3-4 måneder kan vi evaluere, og så må vi se, hvordan kunderne har taget imod det.

Der var fint besøg fra erhvervsminister Brian Mikkelsen til åbningen. Han skulle tage imod en rapport om madspild, som Netto havde stået bag. Foto: Stine Tidsvilde
Der var fint besøg fra erhvervsminister Brian Mikkelsen til åbningen. Han skulle tage imod en rapport om madspild, som Netto havde stået bag. Foto: Stine Tidsvilde

161 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere