Eksperter revser Jensens Bøfhus: De fejler totalt

Eksperter er ikke begejstrede over Jensens Bøfhus' seneste tiltag

- God bøf eller gratis!

Sådan lyder det fra Jensens Bøfhus i en ny reklamefilm, som lige nu ruller over skærmene i de danske hjem og på Facebook.

Det nye tiltag skal angiveligt forsøge at vende op på den økonomiske nedtur og kundeflugt, som Jensens Bøfhus har oplevet de seneste år.

- Vi er stolte over at kunne servere gode bøffer, men der er bestemt områder, hvor vi har kunnet gøre det bedre. Det har vi taget hånd om og aktivt involveret alle vores medarbejdere, så vi kan vise, hvad vi mener med godt værtskab. 'God bøf eller gratis' er vores løfte om god kvalitet. For vi vil være hele Danmarks favorit-bøfhus igen. Velkommen til hele Danmarks bøfhus, lyder det videre i reklamen.

Du kan se reklamen herunder:

Men reklamen vækker langt fra begejstring hos Carsten Herholdt, der er brandingekspert og indehaver af reklamebureauet The Brand Agency.

- Problemet er, at selve reklamefilmen er konstrueret forkert - på alle planer. Hvis Jensens Bøfhus vil træde frem og se danskerne i øjnene, så skal de også gøre det. Forbrugeren skal kunne mærke, at de mener det, at de har noget på spil, og at det ikke bare er endnu et marketingstiltag, lyder det fra Carsten Herholdt.

Se også: Jensens Bøfhus bløder millioner: Indfører nyt tiltag

Ikke tydelig nok
Han mener ikke, at Jensens Bøfhus' reklame er klar nok i sin kommunikation.

- Jensens Bøfhus virker ikke hudløst ærlige i deres kommunikation. Hele følelsen er så overdrevet smilende, at den ikke virker autentisk. Strategi og form matcher ikke hinanden. Derfor mister budskabet 'en god bøf eller gratis' også sin effekt, mener Carsten Herholdt og fortsætter.

- Det er iøjnefaldende, at videoen blot nævner, at Jensens Bøfhus vil gøre oplevelsen bedre, men det nævnes ikke hvordan. Derfor sidder man med følelsen af, at alt er ved det gamle.

Se også: Kendt anmelder raser: Ønsker død over Jensen's Bøfhus

Casten Herholdt håber derfor, at familierestauranten vil tage andre midler end reklamen i brug.

- Rent brandstrategisk håber jeg, at de har nogle tiltag undervejs. Jensens Bøfhus har de seneste år fået stærk konkurrence fra andre bøf-restauranter. Derfor bliver de nødt til at genopfinde deres koncept, så de stadig har en berettigelse. Her er et nyt logo eller menukort ikke nok - tiltag, som de tidligere har forsøgt sig med i år.

Jensens Bøfhus møder kritik af to brandeksperter. Foto: Finn Frandsen
Jensens Bøfhus møder kritik af to brandeksperter. Foto: Finn Frandsen
 

Fejler
Også brandekspert Frederik Preisler fra Mensch, er kritisk overfor det nye tiltag.

- De indrømmer jo, at de kunne blive bedre på nogen punkter, men de siger ikke på hvilke, så det er ret uklar kommunikation. Er det bøffen, saucen, eller hvad er det? Man vil gerne vide, hvad der er forbedret, så jeg synes, at det er vage indrømmelser, de kommer med.

- Samtidig er konceptet jo også lidt vagt. Hvis du er utilfreds, så får du din bøf gratis, men det får man vel på de fleste restauranter i dag.

Se også: Restaurantkæde lukker butik uden varsel: 14 medarbejdere stopper

Frederik Preisler mener derfor heller ikke, at Jensens Bøfhus kan vende skuden med det nye tiltag.

- Jensens Bøfhus har jo brandet sig på, at man kan få bøf til billige penge. Jeg tror derfor, der skal mere til for at vende skuden end den her reklame, lyder det fra Frederik Preisler.

Carsten Herholdt vurderer dog, at Jensens Bøfhus' strategi ville virke, hvis den blev benyttet rigtigt.

- Som forbrugere er det enormt befriende, når brands tør være hudløst ærlige. Ærlighed skaber goodwill og troværdighed. Det er et godt afsæt for en repositionering af Jensens Bøfhus. Derfor er det rigtigt set, at Jensens Bøfhus nu står frem og åbent erkender, at noget ikke har været godt nok, og at det nu vil blive ændret.

Lukker i
Til Ekstra Bladet oplyser Dorte Geie, der er direktør hos Jensens Bøfhus, at de ikke ønsker at kommentere anmeldernes kritik, udover følgende:

- Vi synes, det er positivt, at de kan se, at ærlighed er omdrejningspunktet i vores kampagne og kommunikation.

Dorte Geie har tidligere sagt til Ekstra Bladet, at de hos Jensens Bøfhus er glade for det nye tiltag og den nye kampagne.

- Vi vil gerne overbevise hele Danmark om, at vi kan servere rigtig god bøf til rigtig god pris. Vi har arbejdet meget med vores service og kvalitet den seneste tid. Nu tør vi godt lægge hovedet på blokken og stå inde for vores kvalitet og sige, at hvis ikke gæsten er tilfreds, så får de bøffen gratis, sagde hun tidligere til Ekstra Bladet.

Se også: Bone's blev solgt: Nye ejere tjener millioner

- Vi håber, at vi med tiltaget kan få nogle andre gæster ind i vores forretning, end vi ellers har fået, og så ønsker vi selvfølgelig også at få nogle af dem ind, som har valgt os fra tidligere.

Dårligt år
Jensens Bøfhus har kæmpet med økonomien de seneste år, og 2017 blev det ultimative lavpunkt for familierestauranten.

Kæden havde nemlig et underskud på 163 millioner kroner, og kunderne udeblev.

Det fik kæden til at annoncere, at de ville lukke flere restauranter.

- Det er et stort og dyrt arbejde at vende udviklingen. Men vi er på rette vej, jeg tvivler slet ikke på, at der er plads til Jensens Bøfhus, og at kæden kommer til at give overskud igen i 2019, sagde bestyrelsesformand Torben Frigaard Rasmussen, der tiltrådte i oktober 2017 til Fyens.dk i starten af juni.

Nyt koncept
Det store underskud fik i 2017 Jensens Bøfhus til at prøve kræfter med et helt nyt koncept, hvor de ændrede menukortet og priserne til en mere 'nutidig menu' med mottoet 'smag for nye tider'. Samtidig fik de nyt logo.

Det nye koncept betød blandt andet, at gæsterne kunne få en to eller tre-retters menu til omkring 200 kroner.

Se også: Fristen er udløbet: Danske pizzeriaer tager kampen op mod norsk gigant

Konceptet faldt dog ikke i god jord hos gæsterne, og det fik Jensens Bøfhus til hurtigt at gå tilbage til det oprindelige koncept og logo.

Nedturen for Jensens Bøfhus startede, da Jensens Bøfhus i 2014 fik Højesterets ord for, at den nordjyske fiskerestaurant Jensens Fiskerestaurant ikke måtte bruge Jensen i kædenavnet.

Det udløste en sand lavine af dårlig omtale fra sure danskere.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen