Forbrugerombudsmanden politianmelder Jem & Fix

Byggemarkedskæden brød markedsføringsloven ved at reklamere med et drivhus til 1.995 kroner, men uden at påpege, kunder ikke kunne undgå et fragtgebyr oveni eller oplyse, hvor meget det kostede

Jem & Fix reklamerede ifølge forbrugerombudsmanden i mere end fire år med et drivhus til knap 2.000 kroner, men undlod at nævne, at kunderne ikke kunne slippe for et fragtgebyr på 599 kroner oveni. Det var vildledende og derfor har Forbrugerombudsmanden nu politianmeldt byggekæden. (Foto: JØRGENSEN JAKOB)
Jem & Fix reklamerede ifølge forbrugerombudsmanden i mere end fire år med et drivhus til knap 2.000 kroner, men undlod at nævne, at kunderne ikke kunne slippe for et fragtgebyr på 599 kroner oveni. Det var vildledende og derfor har Forbrugerombudsmanden nu politianmeldt byggekæden. (Foto: JØRGENSEN JAKOB)

Jem & Fix har i mere end fire år givet forbrugerne mangelfulde og vildledende prisoplysninger på et drivhus. Det mener Forbrugerombudsmanden, som nu har politianmeldt byggemarkedet.

Jem & Fix reklamerede i husomdelte reklamer fra 2009 til april 2014 med et drivhus af modellen Halls Populær 86 til 1.995 kroner. Men kæden undlod at nævne, at kunder på ingen måde kunne slippe udenom at betale 599 kroner for fragt af drivhuset oveni prisen. Det meddeler Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelse torsdag.

Reklamerne beskrev de 1.995 som en kontantpris på drivhuset eksklusiv leveringsomkostninger. Kæden skrev også, at det var en bestillingsvare, som skulle leveres til forbrugerens adresse og at fragtprisen kunne ses, når folk bestilte på nettet.

Forbrugerombudsmand: Skal oplyse fragtomkostninger
Men kæden vidste godt, hvad fragtprisen var og burde derfor have inkluderet det i reklamen, mener Forbrugerombudsmanden.

- Da Jem & Fix kendte fragtprisen på forhånd, vurderer forbrugerombudsmanden, at det er villdledende og i strid med markedsføringsloven, at fragtprisen ikke blev oplyst sammen med kontantprisen i tilbudsavisen, skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.

Ifølge markedsføringsloven må virksomheder ikke bruge 'vildledende eller urigtige angivelser' eller udelade væsentlige informationer, hvis det er med til 'mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd på markedet.' Virksomheder skal desuden angive fragt- og leveringsomkostninger, hvor det er relevant og hvor man kan beregne dem på forhånd.

- Efter Forbrugerombudsmandens vurdering er det (...) ikke nok at henvise til, at fragtprisen står på nettet. Den skal fremgå klart og tydeligt dér, hvor kontantprisen er oplyst i tilbudsavisen.

Fragt betød 30% højere pris
De obligatoriske 599 kroner til levering oveni svarer til en 30% højere pris.

- Det er efter min vurdering vildledende, når Jem & Fix ikke tydeligt oplyser forbrugerne om, at de skal betale en obligatorisk fragtpris, uanset om de selv henter drivhuset eller får det leveret. Det får drivhuset til at fremstå betydeligt billigere, end det egentlig er, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Jem & Fix har ifølge Forbrugerombudsmanden 'taget sagen til efterrretning' og fra april 2014 ændret praksis, så fragtprisen nu er oplyst i tilbuddet, står der i pressemeddelelsen.

37 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere