Jensens Bøfhus bløder millioner: Indfører nyt tiltag

Jensens Bøfhus vil med ny kampagne få restauranten på ret køl igen

- God bøf eller gratis!

Sådan lyder det fra Jensens Bøfhus i en ny reklamefilm, som lige nu ruller over skærmene i de danske hjem.

Det nye tiltag skal angiveligt forsøge at vende op på den økonomiske nedtur og kundeflugt, som Jensens Bøfhus har oplevet de seneste år.

- Vi er stolte over at kunne servere gode bøffer, men der er bestemt områder, hvor vi har kunnet gøre det bedre. Det har vi taget hånd om og aktivt involveret alle vores medarbejdere, så vi kan vise, hvad vi mener med godt værtskab. 'God bøf eller gratis' er vores løfte om god kvalitet. For vi vil være hele Danmarks favorit-bøfhus igen. Velkommen til hele Danmarks bøfhus, lyder det videre i reklamen.

Du kan se reklamen herunder:

Genvinde kunder
Til Ekstra Bladet forklarer direktør hos Jensens Bøfhus, Dorte Gleie, at de med det nye tiltag vil forsøge at genvinde gamle kunder såvel som at få nye.

- Vi vil gerne overbevise hele Danmark om, at vi kan servere rigtig god bøf til rigtig god pris. Vi har arbejdet meget med vores service og kvalitet den seneste tid. Nu tør vi godt lægge hovedet på blokken og stå inde for vores kvalitet og sige, at hvis ikke gæsten er tilfreds, så får de bøffen gratis, siger hun til Ekstra Bladet.

- Vi håber, at vi med tiltaget kan få nogle andre gæster ind i vores forretning, end vi ellers har fået, og så ønsker vi selvfølgelig også at få nogle af dem ind, som har valgt os fra tidligere.

Se også: Restaurantkæde lukker butik uden varsel: 14 medarbejdere stopper

Dorte Gleie fortæller, at tiltaget til at starte med vil køre som en kampagne.

- Det er en sommerkampagne, som kører indtil 9. august, men viser det sig, at det fungerer, så kan det sagtens blive en del af vores koncept, lyder det fra Dorte Gleie, der understreger, at konceptet betyder, at man får en ny bøf og begge bøffer gratis, såfremt man er utilfreds med kvaliteten eller den måde, bøffen er stegt på.

- Men det kunne lyde som et meget desperat forsøg på at genvinde jeres kunder, efter I har haft økonomiske problemer og kundeflugt?

- De to ting hænger ikke nødvendigvis sammen. Det her koncept er noget, vi har haft på tegnebrættet længe, og vi har faktisk fået 10 procent flere gæster ind sammenlignet med sidste år, siger Dorte Gleie.

- Det er jo en ret anderledes måde at kommunikere til sine kunder på - nærmest undskyldende. Hvorfor har I valgt at gøre det på den måde?

- Det er jo en anerkendelse af, at vi har arbejdet med vores kvalitet og service, og at vores gæster får en rigtig god spiseoplevelse hos os. Vi vil gerne vise, at vi er et andet sted i dag, og at vi har forbedret os. Vi vil vise, at vi stadig er her, og vi håber, at nogle af dem, der har kritiseret os tidligere, måske vil give os en chance, lyder det fra direktøren.

Se også: Ny nedtur for 'blødende' Bøfhus: Holdes i live af lån

Smagløst kød
Berlingskes madanmelder Søren Frank, der tidligere har givet Jensens Bøfhus meget hårde ord med på vejen, er dog ikke ovenud begejstret for det nye tiltag.

- Umiddelbart tænker jeg, at det da kun kan være en fordel for forbrugeren, at man til enhver tid kan spise hele to bøffer gratis. Jeg forstår godt, at Jensens gerne vil komme forbrugerne i møde i disse tider. Og det er vel at sætte trumf på ikke bare at skifte bøffen ud, hvis man er utilfreds, men at give begge gratis, siger han til Ekstra Bladet.

Han mener dog ikke, at tiltaget kan redde kæden.

- Tiltaget laver jo desværre ikke om på den generelle kvalitet af det smagsløse, vakuummodnede kød, og det faktum at det tilberedes på maskine samt det faktum, at det som for alvor er uspiseligt på bøfhuset er tilbehøret, ikke mindst saucerne, lyder det fra Søren Frank.

Se også: Jysk restaurantkæde tjener millioner på softice og spareribs

I en klumme i Berlingske i starten af juni lagde madanmelderen da heller ikke skjul på, at han ikke ligefrem er fan af den danske familierestaurant.

'Normalt er det ikke god stil at fryde sig over andres ulykke, men der eksisterer undtagelser: Jeg føler mig f.eks. i min gode ret til at glæde mig over, at det er gået så markant tilbage for Jensen's Bøfhus, at 'restaurant'-kæden er ude i en regulær overlevelseskamp', skrev anmelderen og fortsatte.

'Der er ingen grund til at give Jensens Bøfhus kunstigt åndedræt. I dette tilfælde fortjener patienten at dø - om ikke andet så for gastronomiens og folkesundhedens skyld!'.

Jensens Bøfhus prøver nu kræfter med et nyt tiltag. Foto: Finn Frandsen
Jensens Bøfhus prøver nu kræfter med et nyt tiltag. Foto: Finn Frandsen
 

Dårligt år
Jensens Bøfhus har kæmpet med økonomien de seneste år, og 2017 blev det ultimative lavpunkt for familierestauranten.

Kæden havde nemlig et underskud på 163 millioner kroner, og kunderne udeblev.

Det fik kæden til at annoncere, at de ville lukke flere butikker.

- Det er et stort og dyrt arbejde at vende udviklingen. Men vi er på rette vej, jeg tvivler slet ikke på, at der er plads til Jensens Bøfhus, og at kæden kommer til at give overskud igen i 2019, sagde bestyrelsesformand Torben Frigaard Rasmussen, der tiltrådte i oktober 2017 til Fyens.dk i starten af juni.

Nyt koncept
Det store underskud fik i 2017 Jensens Bøfhus til at prøve kræfter med et helt nyt koncept, hvor de ændrede menukortet og priserne til en mere 'nutidig menu' med mottoet 'smag for nye tider'. Samtidig fik de nyt logo.

Det nye koncept betød blandt andet, at gæsterne kunne få en to eller tre-retters menu til omkring 200 kroner.

Konceptet faldt dog ikke i god jord hos gæsterne, og det fik Jensens Bøfhus til hurtigt at gå tilbage til det oprindelige koncept og logo.

Nedturen for Jensens Bøfhus startede, da Jensens Bøfhus i 2014 fik Højesterets ord for, at den nordjyske fiskerestaurant Jensens Fiskerestaurant ikke måtte bruge Jensen i kædenavnet.

Det udløste en sand lavine af dårlig omtale og sure danskere.

Se også: Jensens Bøfhus sælger tonsvis af kød fra 2014

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen