Minister lover at gøre alt for at få styr på gigantkøer

Alle EU-lande er enige om, at trafikken skal glide ved grænserne, men det tager sin tid, siger minister

Den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), mener, det er vigtigt at godstransport kan bevæge sig frit rundt i EU på trods af grænselukninger som følge af coronavirus. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), mener, det er vigtigt at godstransport kan bevæge sig frit rundt i EU på trods af grænselukninger som følge af coronavirus. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

De seneste dage har en lang række EU-lande - herunder Danmark - delvist lukket sine grænser for visse personer for at mindske spredningen af coronavirus.

Det har imidlertid skabt store trafikale problemer ved mange grænseovergange, hvor biler og godstransport er ophobet i lange køer.

Men ingen EU-lande tager let på situationen. Det tager bare tid at indføre initiativer og afsætte nok ressourcer, når grænser bliver lukket så pludseligt.

Det siger den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), efter et videomøde med EU's transportministre onsdag.

- Vi kommer til at gøre alt, hvad vi kan, for at sikre at godset kan bevæge sig frit mellem EU-landene.

- Men det tager tid at indføre initiativer, som sikrer det. Det kommer ikke lige med det samme, siger han.

Det skal dog nok blive forbedret over de kommende dage, mener Benny Engelbrecht.

- Der er en meget forskellig håndtering af grænselukningerne rundt om i EU. Det handler om, hvor mange ressourcer landene har ved de enkelte grænseovergange.

- Kigger man på for eksempel Belgien og Holland, så har man en meget effektiv håndtering af grænsen. Og de gode erfaringer skal andre lande kunne gøre brug af, siger han.

EU-Kommissionen har mandag appelleret til, at medlemslandene koordinerer deres indsatser ved grænserne.

Derfor har EU-Kommissionen fremlagt retningslinjer for håndteringen af grænserne. Et af forslagene er, at der bliver oprettet 'grønne vejbaner', hvor transport af varer skal have prioritet.

I Danmark er der oprettet 'fast tracks', som er særlige spor, der giver prioritet til alt godstransport.

Det er en løsning, som fungerer godt ved de danske grænser ifølge Benny Engelbrecht, og derfor vil Danmark ikke indføre de 'grønne vejbaner'.

- Jeg skal ikke konkludere om den måde, Danmark gør det på, er den rigtige, men vores 'fast tracks' fungerer godt ved de danske grænser.

- Derfor har vi tænkt os at blive ved med det. Men vi udveksler selvfølgelig også erfaringer med de andre EU-lande, siger han.

Lørdag blev der indført midlertidig grænsekontrol i Danmark for at mindske spredningen af coronavirus.

Grænsekontrollen gælder til og med 13. april.

Andre EU-lande som Østrig, Ungarn, Tjekkiet, Polen og Tyskland har indført midlertidige restriktioner på indrejse.

20 kommentarer
Vis kommentarer