Minister: Vi må gøre det nødvendige for at redde SAS

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) mener, at det kan blive nødvendigt med yderligere hjælp til SAS

Peter Hummelgaard (S) kalder det en trist dag for dansk luftfart og Danmark, at SAS står til at skære medarbejderstaben med 1700 i Danmark. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Peter Hummelgaard (S) kalder det en trist dag for dansk luftfart og Danmark, at SAS står til at skære medarbejderstaben med 1700 i Danmark. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Regeringen er klar til at hjælpe SAS yderligere, hvis det er nødvendigt for at få flyselskabet gennem coronakrisen.

Sådan lyder det fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S), efter at flyselskabet tirsdag har varslet en massiv fyringsrunde på 5000 ud af 11.000 ansatte.

- Vi har givet en stor statsgaranti til SAS, og selskabet har kunnet få del i den meget lukrative ordning for lønkompensation, så vi har allerede gjort meget.

- Men vi skal gøre, hvad end der skal til for at holde SAS flyvende. Vi har at gøre med en branche, der er så ualmindeligt hårdt ramt, fordi nærmest ingen flyver.

- I takt med at krisen i luftfartsbranchen bliver dybere og dybere, er det klart, at vi som regering overvejer, om vi kan gøre mere, siger Peter Hummelgaard.

Meldingen læner sig op ad, hvad finansminister Nicolai Wammen (S) sagde i marts, da den danske og svenske regering stillede med en statsgaranti på tre milliarder svenske kroner til SAS.

Dengang var budskabet, at staten var klar til at gøre, 'hvad end der er nødvendigt for, at SAS kommer igennem krisen'. Danmark ejer sammen med den svenske stat 29 procent af SAS.

SAS oplyser, at omkring 1700 ansatte i Danmark står til at miste jobbet.

Det ærgrer beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, der er opvokset på Amager, og hvis forældre har arbejdet i Københavns Lufthavn.

- Jeg synes, at det er en rigtig trist dag for både lokalområdet på Amager og København, men også for hele Danmark. SAS og Københavns Lufthavn er vækstlokomotiver for Danmark, siger han.

Peter Hummelgaard håber, at SAS vil kunne finde løsninger med fagforeningerne, så færre end 1700 mister jobbet. For eksempel gennem tidligere pension eller deltid.

Han erkender, at vejen tilbage til et job i samme branche kan synes mørk, og at man derfor bør overveje opkvalificering eller videreuddannelse.

- Vi bør bruge tiden med ledighed - især for ufaglærte - til at få bygget nogle kompetencer på skuldrene, så man er klar til at tage morgendagens job - for eksempel inden for grønne industrier.

- Samtidig arbejder vi på stimulus (økonomiske tiltag, red.) i Folketinget, hvor vi vil gøre, hvad vi kan, for at få de mennesker, der har mistet jobbet, i arbejde hurtigst muligt, siger han.

Enhedslisten foreslår en konkret efteruddannelsespakke til de fyrede medarbejdere hos SAS. Partiet har tidligere også foreslået et midlertidigt løft af dagpengene.

- Virkelig mange mennesker kommer til at være i store økonomiske problemer.

- Og vi ved også, at det her kan føre mange flere fyringer med sig i lufthavne og hos firmaer, der samarbejder med SAS, siger erhvervsordfører Victoria Velásquez (EL) i en kommentar.

FAKTA: SAS er født som skandinavisk samarbejdsprojekt

SAS har tirsdag varslet, at selskabet vil afskedige lidt under halvdelen af sine fuldtidsmedarbejdere på grund af coronakrisen.

Afskedigelserne kommer til at ramme op mod 5000 medarbejdere - 1700 i Danmark.

Læs mere om SAS her:

* SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige.

* Første tur gik til New York 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at gøre tre stop på vejen for at tanke.

* Før coronakrisen havde SAS mere end 800 daglige afgange, og om året fløj selskabet omkring 30 millioner passagerer til over 125 destinationer i verden.

* Coronakrisen har dog givet et stort dyk i antallet af afgange og passagerer, og det har naturligt nok gjort ondt på SAS' økonomi.

* I marts fløj selskabet eksempelvis med omkring en million passagerer. Det var cirka 60 procent færre passagerer end i samme måned året før.

* Sverige og Danmark ejer 29 procent af aktierne i SAS. Tidligere har den norske stat også været aktionær.

* SAS har i alt 13.000 ansatte. Det er dog inklusive deltidsansatte. Opgjort i fuldtidsstillinger har selskabet samlet 11.000 ansatte.

Kilder: SAS og Ritzau.

FAKTA: SAS er født som skandinavisk samarbejdsprojekt

SAS har tirsdag varslet, at selskabet vil afskedige lidt under halvdelen af sine fuldtidsmedarbejdere på grund af coronakrisen.

Afskedigelserne kommer til at ramme op mod 5000 medarbejdere - 1700 i Danmark.

Læs mere om SAS her:

* SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige.

* Første tur gik til New York 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at gøre tre stop på vejen for at tanke.

* Før coronakrisen havde SAS mere end 800 daglige afgange, og om året fløj selskabet omkring 30 millioner passagerer til over 125 destinationer i verden.

* Coronakrisen har dog givet et stort dyk i antallet af afgange og passagerer, og det har naturligt nok gjort ondt på SAS' økonomi.

* I marts fløj selskabet eksempelvis med omkring en million passagerer. Det var cirka 60 procent færre passagerer end i samme måned året før.

* Sverige og Danmark ejer 29 procent af aktierne i SAS. Tidligere har den norske stat også været aktionær.

* SAS har i alt 13.000 ansatte. Det er dog inklusive deltidsansatte. Opgjort i fuldtidsstillinger har selskabet samlet 11.000 ansatte.

Kilder: SAS og Ritzau.

5 kommentarer
Vis kommentarer