Ørsted og C More får bøder for ulovligt telefonsalg

Ni virksomheder politianmeldt for ulovligt telefonsalg. Fem af dem har accepteret bøde på mindst 100.000 kr

Ørsteds datterselskab Ørsted Privatsalg El & Gas er meldt til politiet for ulovligt telefonsalg. (Arkivfoto)
 Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Ørsteds datterselskab Ørsted Privatsalg El & Gas er meldt til politiet for ulovligt telefonsalg. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt ni virksomheder for ulovligt telefonsalg for at ringe til forbrugere uden at have deres samtykke.

Fem virksomheder har accepteret at betale bøder mellem 100.000 og 175.000 kroner.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Blandt kendte firmaer er Ørsted Privatsalg El & Gas, der har accepteret en bøde på 175.000 kroner.

Derudover skal elselskabet Vindstød punge ud med 135.000 kroner, og tv- og streamingselskabet C More af med 100.000 kroner.

Alm. Brand er desuden anmeldt for - i strid med reglerne - at ringe til folk på Robinsonlisten. Det er et register, man kan tilmelde sig for at slippe for telefonsælgere.

Derudover er fem firmaer anmeldt for at have medvirket til at bryde reglerne.

Det er blandt andet callcentre og firmaer, der afholder konkurrencer, hvor forbrugerne skal sige ja til at modtage markedsføring fra firmaer for at deltage.

De er kendt som 'leadvirksomheder'.

Det drejer sig om NTG Sales, Ritter & Jensen Marketing, Stenhøj Media, eGentic, og Toleadoo. Ritter & Jensen Marketing og Stenhøj Media har allerede accepteret at betale bøder på hver 135.000 kroner.

Samlet er 29 firmaer blevet anmeldt for ulovligt telefonsalg det seneste år, hvoraf 17 har accepteret en bøde.

Forbrugerombudsmanden har modtaget 920 klager i 2019. Antallet er fordoblet over det seneste år.

- Vi har desværre set mange eksempler, hvor virksomheder har købt ugyldige samtykker hos underleverandører, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Forbrugerne skulle have givet samtykke til de telefoniske henvendelser ved at deltage i konkurrencer på internettet udbudt af leadvirksomheder.

- Ofte afviser forbrugerne at have deltaget i konkurrencerne. Når vi undersøger konkurrencerne, er det heller ikke tydeligt, at formålet med konkurrencerne er at indhente forbrugernes samtykke til at blive kontaktet med markedsføring, siger hun i en pressemeddelelse.

46 kommentarer
Vis kommentarer