Politianmeldt: Kunderne kan få penge tilbage

Tre virksomheder politianmeldt for vildledning

Har du uforvarende tegnet et abonnement, da du f.eks. købte en hund, kan du ifølge Forbrugerombudsmanden kræve pengene tilbage. Det er uvist, hvad i så fald gør med vovsen. Foto: Shutterstock
Har du uforvarende tegnet et abonnement, da du f.eks. købte en hund, kan du ifølge Forbrugerombudsmanden kræve pengene tilbage. Det er uvist, hvad i så fald gør med vovsen. Foto: Shutterstock

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomhederne bag tre hjemmesider for at vildlede deres kunder.

Der er tale om Plus Global ApS (plusshop.dk), Nordic e-Commerce ApS (baseprice.dk) og Petimo A/S (gipote.dk)

Det oplyser myndigheden i en pressemeddelelse.

Ifølge den fik kunderne ikke tydelig information om, at de automatisk blev tilmeldt et abonnement, når de handlede på hjemmesiderne.

Selvom de tre virksomheder sælger vidt forskellige produkter og ydelser på nettet, bruger de ifølge Forbrugerombudsmanden det samme forretningskoncept. Køb af produkter eller ydelser medfører et løbende abonnement.

Hos plusshop.dk kan man købe alt fra legetøj til parfume, gipote.dk kalder sig for Danmarks største portal for køb og salg af hunde, mens er en kundeklub, som tilbyder en billigere pris for et antal produkter - for eksempel kosmetik og spillekonsoller.

Ugyldige
Køb i Plus Global og Nordic-eCommerces webbutikker er ifølge Forbrugerombudsmanden betinget af, at forbrugerne tegner et abonnement, når forbrugerne køber produkter til priser, der ifølge webbutikkerne er fordelagtige.

Den tredje virksomhed Petimo A/S tilbyder forbrugeren at købe adgang til kontaktoplysninger på sælgerne bag de markedsførte hundeannoncer på webbutikken. Køb af adgangen til kontaktoplysninger på sælgerne er betinget af, at forbrugeren tegner et løbende abonnement.

Når nye kunder indtaster betalingskortoplysninger ved køb af et produkt eller en ydelse på hjemmesiderne, bliver oplysningerne samtidig anvendt til at trække de efterfølgende betalinger for det løbende abonnement.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at de tre virksomheder ikke oplyser kunderne tydeligt om, at de tilmelder sig et abonnement, når de handler på hjemmesiderne. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse bliver kunderne derfor vildledt.

Nordic e-Commerce ApS har efterfølgende tilrettet deres hjemmeside baseprice.dk, så den er i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens kvikguide for webshop’s salg af abonnementer. Kvikguiden ses her.

Da kunderne ikke har givet et oplyst samtykke til at købe et abonnement og betale for abonnementet via deres betalingskort, er det endvidere Forbrugerombudsmandens vurdering, at abonnementsaftalerne er ugyldige og betalingerne uautoriserede efter forbrugeraftaleloven og betalingsloven.

Kan få penge tilbage
Kunderne har derfor krav på tilbagebetaling af de beløb, som de har betalt i abonnement.

Forbrugerombudsmanden har behandlet sagerne efter klager fra forbrugere, der er blevet overraskede over, at de pludselig blev opkrævet månedlige beløb efter at have handlet på hjemmesiderne.

Plus Global ApS er politianmeldt i 2018 for en tilsvarende overtrædelse. Da hed virksomheden YY Trading ApS.

- Det er vildledende, hvis en virksomhed ikke oplyser den fulde pris og vilkår, over for sine kunder. Desværre får vi klager over mange webbutikker, der tilsyneladende ikke ønsker at oplyse kunderne tydeligt om, at man kun kan være kunde, hvis man køber et abonnement, forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen ifølge pressemeddelelsen.

- De virksomheder, der ikke oplyser tydeligt om abonnementsvilkår og priser, kan risikere at skulle betale penge tilbage til kunderne for abonnementerne. Som forbruger kan man naturligvis ikke blive forpligtet til at betale for et abonnement, som man ikke er klar over, at man skulle have købt.

GODE RÅD

Har du betalt for et abonnement, du ikke mener at have købt?

  • Kontakt virksomheden og gør opmærksom på, at du ikke mener, at du har accepteret abonnementsaftalen. Du er ikke bundet af abonnementsaftalen, hvis oplysningerne ikke er givet tydeligt og i fremhævet form. Du kan henvise til forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.
  • Kontakt din bank og gør opmærksom på, at der er blevet hævet uretmæssigt på dit kort, fordi du ikke har accepteret, at virksomheden må trække betalingen for abonnementet.
  • Forbrugerombudsmanden hører gerne fra dig, hvis du forgæves har forsøgt at få dine penge igen fra enten virksomheden eller din bank. Kontakt os via vores kontaktformular her.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

59 kommentarer
Vis kommentarer