Salg af solcreme kaster skygge over omsætningen i Matas

Omsætningen voksede ikke som forventet i første kvartal i Matas, hvor sæsonsalget trækker ned

Det danske sommervejr fik ikke ligefrem kunderne i Matas til at flå solcreme ned fra hylderne, og det påvirker omsætningen i detailkæden, som ikke voksede lige så meget, som kædens topchef, Terje List, havde ventet.

- Det danske detailhandelsmarked er fortsat karakteriseret ved lav vækst, hvilket sammenholdt med blandt andet et mindre salg af sommersæsonprodukter og deraf mindre trafik i butikkerne, medførte en omsætningsudvikling på et lavere niveau end forventet.

- På trods heraf har vi alligevel evnet at skabe et tilfredsstillende resultat i 1. kvartal 2015/16 og bibeholdt vores overordnede markedsandel, skriver han i regnskabet for maj-juli i år.

Omsætningen landede på 826,5 millioner kroner svarende til et fald på 0,1 procent sammenlignet med 1. kvartal 2014/15.

Alligevel fik Matas et resultat før skat på 113 millioner kroner mod 96 millioner kroner i samme periode sidste år.

- En stærk markedsposition, god strategieksekvering og stram omkostningsstyring har været de vigtigste årsager til dette, siger Terje List.

5 kommentarer
Vis kommentarer