SAS får laveste resultat i fem år

Stor strejke koster dyrt for flyselskabet

En stor strejke hos SAS' piloter i april koster flyselskabet dyrt. Her er tre kernepunkter i konflikten.

SAS' resultat faldt til det laveste i fem år i 2018/2019, hvor stor pilotstrejke trak ned.

Flyselskabet tjente 440 millioner kroner, hvilket er et fald på over 60 procent fra sidste år.

Det viser SAS' regnskab, som flyselskabet betegner som 'utilfredsstillende'.

- Vi er tilfredse med fjerde kvartal, men for hele året må vi være utilfredse med, at vi sænker vores resultat markant, siger Simon Pauck Hansen, der er direktør for SAS i Danmark.

- Det skyldes en svag svensk krone, højere oliepriser og en flystrejke. Det har ramt vores resultat negativt, siger han.

Ramt af strejke
SAS' regnskabsår løber i perioden november til oktober, hvorfor deres årsregnskab kommer nu. I fjerde kvartal alene - altså perioden august til oktober 2019 - har SAS haft en nettoindkomst på 610 millioner danske kroner.

Ud over strejken har SAS haft modvind i form af højere oliepriser og valutakurser.

Piloterne hos SAS strejkede syv dage i april og maj, hvilket kostede SAS omkring 450 millioner kroner.

Piloterne strejkede, da de ikke kunne blive enige med ledelsen om løn og arbejdstider, og det betød omtrent 4000 aflysninger. Det kostede SAS 370.000 passagerer.

Konflikten endte med en tocifret lønstigning frem mod 2021, og at flere piloter fik mere forudsigelighed i deres vagtplaner, som også var et af stridspunkterne.

Risikerer nedskæringer
I forbindelse med årsregnskabet fortæller SAS, at selskabet skal spare penge.

Det kan blandt andet betyde nedskæringer i selskabets administration. Der er ikke truffet endelige beslutninger endnu.

- Vi er en industri, hvor vi løbende skal effektivisere for at sikre, at vi holder trit med konkurrenterne.

- Det kommer vi også til at fortsætte med i fremtiden, siger Simon Pauck Hansen.

SAS varsler, at det kommende år vil blive udfordrende, men flyselskabet lægger dog op til, at det vil kunne tjene penge.

- Vi forventer, at den afmatning, vi har set tegn på i 2019, kommer til at fortsætte.

- Det er et mere usikkert marked, og vi er usikre på, hvor stor en efterspørgsel ,der vil være fra passagererne.

- Det er ikke, fordi vi forventer et fald i antallet af passagerer, men væksten bliver ikke så stor, siger Simon Pauck Hansen.

82 kommentarer
Vis kommentarer