Supermarkedskæde styrtbløder millioner: Danskerne har fordomme om os

Den tyske discountkæde Aldi har tabt en lille milliard på de seneste fem år. Vicedirektøren mener, at især fordomme fra danskerne gør det svært at tjene penge

Den tyske lavpriskæde har meget svært ved at tjene penge i Danmark trods højere omsætning. Foto: Mikkel Berg Pedersen
Den tyske lavpriskæde har meget svært ved at tjene penge i Danmark trods højere omsætning. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Endnu engang måtte discountsupermarkedskæden Aldi slå sin egen rekord i underskud, da det tyskejede selskab i går præsenterede et underskud på 297 millioner kroner.

Det fik det samlede underskud for de seneste fem år op på svimlende 945 millioner kroner.

Men spørger man Aldi selv, så er der stadig god grund til at blive på det danske marked.

- Der er også i vores seneste regnskaber positive takter. Vi har en stigende omsætning, og vi har en god ide om, hvorfor vores omkostninger stiger, så vi fortsætter selvfølgelig, fordi vi er fuldstændig overbeviste om, at vi er berettiget en plads på det danske marked, siger Aldis vicedirektør for indkøb, Thomas Bang, til Ekstra Bladet.

Se også: Supermarkedskæde styrtbløder: Taber 300 mio. kr.

En af forklaringerne på de sidste års dårlige regnskaber skyldes ifølge ham fordomme fra danske forbrugere.

- Det ærgrer os fortsat, at vi er ramt af en lang række fordomme i Danmark. Der er en masse fordomme om, at vores personale bliver behandlet dårligt. Og den er ikke berettiget, synes jeg. Vi har stigende personaleomkostninger, og det er også fordi vi investerer i personalet eksempelvis.

- Derudover er der også  en masse fordomme om, at vores varer ikke er i god og ordentlig kvalitet. Og det skyldes nok også, at man på det danske detailhandelsmarked igennem vores konkurrenter har fået den opfattelse, at hvis varer er billige, så er det en dårlig kvalitet. Og sådan hænger det jo ikke altid sammen. I hvert fald ikke hos os. Vi leverer varer til lave priser, men samtidig er af høj kvalitet.

- Men I kan jo så ikke tjene på det tilsyneladende?

- Årsregnskabet er et spørgsmål om, at vi har investeret en masse penge i løbet af 2015. Vi har stigende personaleomkostninger. Vi er i gang med at renovere butiksnettet, og det kommer vi også til at gøre i år. Det overraskende denne gang er, at vi har haft nogle uventede hensættelser og særlige afskrivninger, som har en værdi af ca. 28 mio. kroner, så reelt set er der tale om en stabilisering af resultatet i forhold til 2014, siger han.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Vil investere flere penge

For at vende de store underskud vil man investere i bedre butikker.

- Vi er i gang med at investere i butikkerne. Vi kommer til at lukke gamle utidsvarende butikker og åbne nye butikker. Derudover vil vi renovere en masse eksisterende butikker, og det koster selvfølgelig nogle penge.

De vil også prøve at komme fordommene til livs, selvom det ikke bare lige er sådan at gøre, fortæller han. 

- Mange kunder er uvidende omkring, hvordan tingene hænger sammen, så det overvejer vi selvfølgelig, hvordan vi kan gøre op med. Men det er jo ikke så nemt, siger han.

I takt med de store underskud har de tyske ejere de senere år skudt mange millioner kroner ind firmaet. Og det kan godt ske igen.

 - Vi er ikke færdige med at investere, så det kan man sagtens forestille sig, siger han.

Han afviser samtidig blankt, at der bliver trukket underskud over i det danske selskab, som man har set det med andre internationale selskaber i forhold til at undgå selskabsskat.

Discountkrig

De store underskud skal ifølge Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia, ses som udtryk for den discountkrig, som i øjeblikket foregår på det danske marked.

Her er konkurrenterne Netto, Fakta, Rema 100, Kiwi og Lidl. Og ingen af dem har lyst til at lægge sig ned.

- Det er et barskt game, hvor de her lavprisselskaber profilerer sig opad, fordi de gerne vil være det daglige supermarked, og det kan være, at det lykkes for alle seks på et tidspunkt, men det ser jo selvfølgelig lidt vanskeligt ud for nogle af de kæder, fordi de senere år har har haft store driftsunderskud.

Her peger han blandt andet på Aldi og Kiwi, som har præsenteret store underskud på det seneste.

Se også: Supermarkedsgigant lider trecifret milliontab - og er tilfreds

- Jeg tør dog ikke sige, om der er nogen, der smutter fra det danske marked, fordi alle investerer så hårdt i markedet, siger han.

Kampen mellem de seks er samtidig blevet intensiveret.

- Det lader til, at der er en form for kannibalisering mellem de seks kæder, hvor de i gamle dage kunne tage omsætning fra de klassiske supermarkedskæder, så ser det ud til nu, at de må duellere noget mere indbyrdes, end de er vant til.

 

371 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere