Vagthund: Omstridt p-firma har brudt reglerne

Tidligere på sommeren trak parkeringsfirmaet ParkPark pludselig 300 kr. fra alle deres kunder. Men det var ikke i orden, lyder det fra Forbrugerombudsmanden

Parkeringstjenesten ParkPark blev heglet igennem, da selskabet tidligere på sommeren trak 300 kroner på kontoen hos alle kunder. Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix
Parkeringstjenesten ParkPark blev heglet igennem, da selskabet tidligere på sommeren trak 300 kroner på kontoen hos alle kunder. Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Parkeringsfirmaet ParkPark havnede i en ægte shitstorm, da det tidligere på sommeren valgte at trække 300 kr. hos alle kunder.

Selskabet begrundede det med 'ændring i forretningsmodellen', men kunderne var rasende.

Og nu er Forbrugerombudsmanden da også kommet frem til den konklusion, at ParkPark handlede i strid med reglerne.

- Vi vurderer ikke, at ParkPark har haft et juridisk grundlag for at kunne opkræve pengene hos kunderne. Og selskabet har heller ikke haft grundlag for at kunne trække dem fra kundernes konti uden at spørge først, siger Jeppe Hornemann Hunsdahl, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.

ParkPark - der har rigmanden Mads Peter Veiby som ejer - skal senest mandag svare på, om selskabet vil anerkende vurderingen fra Forbrugerombudsmanden og betale tilbage.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Mads Peter Veiby blev mangemillionær på at sælge mobilselskabet M1 til Telmore. Nu ejer han bl.a. ParkPark. Foto: Gregers Tycho
Mads Peter Veiby blev mangemillionær på at sælge mobilselskabet M1 til Telmore. Nu ejer han bl.a. ParkPark. Foto: Gregers Tycho
 

ParkPark blev i sidste uge haglet ned af sine kunder på Facebook og Trustpilot. Nu skal selskabet forklare sig overfor Forbrugerombudsmanden. Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix Erhvervsnyheder Parkeringsfirma i uvejr: Vagthund kræver svar

Har ikke taget stilling
Men selskabet har endnu ikke taget beslutning om, hvorvidt pengene skal returneres til kunderne.

Det siger direktør Michael Buch Sandager.

- ParkPark har som en grundregel, at vi altid overholder alle gældende love og regler. Andet har jeg ikke at sige til det, for vi har en dialog med Forbrugerombudsmanden. Så længe den er i gang, vil jeg ikke sige mere, lyder det.

- Du siger, at I altid overholder reglerne. Det mener Forbrugerombudsmanden ikke, at I har gjort i det her tilfælde.

- Det er jo en dialog, som er i gang.

- Er I uenige med Forbrugerombudsmanden?

- Det handler ikke om det. Forbrugerombudsmanden har stillet nogle spørgsmål, og dem er vi ved at svare på. Hvis de beslutter, at vi skal betale tilbage, så gør vi det, siger direktøren.

Bag om ParkPark

Stiftet i 2013.

Har hovedsæde i Aalborg.

Med ParkParks app kan man parkere sin bil på parkeringspladser i 15 forskellige kommuner.

Selskabet havde i sit seneste regnskab et overskud på 400.000 kroner.

I regnskabet skriver revisoren BDO, at selskabet har 'indberettet urigtige momsangivelser til Skattestyrelsen'.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk har ParkPark brudt loven ved at trække 300 kroner fra selskabets kunder. Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix Erhvervsnyheder Forbrugerråd om parkeringsfirma: Ligner et lovbrud

Fortryder ikke noget
Michael Buch Sandager fortæller videre, at han trods den massive kritik af ParkPark ikke fortryder noget i sagen.

- Det gør jeg ikke. Men det er klart, at hvis Forbrugerombudsmanden siger, at vi har gjort noget forkert, så er vi dødærgerlige, siger han.

- Har I penge til at betale kunderne tilbage, hvis det er den afgørelse, som Forbrugerombudsmanden i sidste ende kommer frem til?

- Ja, selvfølgelig har vi det.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Mads Peter Veiby kaldte det på Facebook 'en kedelig kampagne', da Ekstra Bladet tidligere på sommeren beskrev sagen om ParkPark. Nu har Forbrugerombudsmanden vurderet, at rigmandens selskab har handlet i strid med reglerne. Foto: Gregers Tycho
Mads Peter Veiby kaldte det på Facebook 'en kedelig kampagne', da Ekstra Bladet tidligere på sommeren beskrev sagen om ParkPark. Nu har Forbrugerombudsmanden vurderet, at rigmandens selskab har handlet i strid med reglerne. Foto: Gregers Tycho
 

Parkeringstjenesten ParkPark bliver lige nu haglet ned af kritiske kunder. Selskabet direktør afviser kritikken. Christian Lindgren/Ritzau Scanpix Erhvervsnyheder Kunder raser over parkeringstjeneste

På ministerens bord
Sagen om ParkPark er også havnet på Christiansborg.

Folketingsmedlem Hans Kristian Skibby (DF) har således bedt erhvervsminister Simon Kollerup (S) om at redegøre for, om selskabet har handlet i strid med loven.

Svaret fra ministeren er - lige som det er beskrevet ovenfor - at Forbrugerombudsmanden ikke vurderer, at ParkPark har fulgt reglerne.

Siden sagen begyndte at rulle, har ParkPark fået sønderlemmende kritik fra sine kunder på forbrugersiden Trustpilot. Du kan læse dialogen her.

93 kommentarer
Vis kommentarer