Googles kunstige intelligens lærer skak på fire timer

Googles søsterselskab DeepMind er kommet langt i deres udvikling af kunstig intelligens

I 1972 dystede Bobby Fischer (til højre) mod Boris Spassky i skak i Reykjavik på Island. Nu er det supercomputere der dyster mod hinanden. Foto: AP
I 1972 dystede Bobby Fischer (til højre) mod Boris Spassky i skak i Reykjavik på Island. Nu er det supercomputere der dyster mod hinanden. Foto: AP

Googles søsterselskab DeepMind arbejder med at udvikle kunstig intelligens. Deres projekt AlphaZero, har lige banket verdens stærkeste skakcomputer, Stockfish 8, i, sjovt nok, skak, det skriver Politiken.

Folkene bag AlphaZero lærte den kunstige intelligens al den basale viden om skak, som hvordan de forskellige brikker bevæger sig på brættet. Der var ikke blevet indkodet nogle former for strategier og taktikker i Alphazero, da den selv skulle udvikle sin viden om skak ved at øve sig.

Det tog fire timer for AlphaZero, at lære sig selv skak fra bunden til den slog Stockfish 8. De to duellanter spillede i alt 100 spil, hvor de havde et minuts betænkningstid til hvert træk.

AlphaZero endte med at vinde 25 spil som hvid, det er den farve der altid har første træk i skak. Den vandt tre spil som sort, og de resterende 72 spil endte i remis (uafgjort red.).

Begejstringen over den nye kunstige intelligens vil ingen ende tage. Der bliver ligefrem talt om, at dette kan revolutionere spillet, men også verden.

- AlphaZero og DeepMind startede med at dominere skak, for så at løse spillet, for at ende med at holde hele den menneskelige race som kæledyr, skriver den engelske skakmester Simon Williams på sin blog GingerGM.

Det er helt okay at tage sin hat af staniol på og frygte, at Skynet overtager verdensherredømmet, for som David Kramaley, der ejer Chessable.com, siger:

- Nu ved vi, hvem vores nye hersker er. Det vil uden tvivl revolutionere spillet, men tænk på, hvordan dette kan bruges uden for skak. Denne algoritme kan styre byer, mennesker, kontinenter og universer.

DeepMinds næste projekt er at udvikle en algoritme, der kan lære at spille computerspillet Starcraft. Det er et spil der efter sigende skulle være en langt større og avanceret udfordring for kunstig intelligens end skak er.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen