I Afghanistan er vejsidebomber den største dræber. Derfor er de danske soldater og deres internationale allierede voldsomt afhængige af helikoptertransport.
Af præcis samme årsag besluttede Forsvaret allerede i 1999 at købe 14 Merlin transport-helikoptere, der blandt andet skulle flyve soldater i Afghanistan.
Bestillingen blev sendt afsted i 2001, men først i 2005 landede den første af de i øvrigt meget børnesygdomsramte italiensk-britiske helikoptere i Danmark.
Hurtig svensk ordre
Til sammenligning ligner svenskernes indkøb af 15 amerikanske Blackhawks et hurtigt impulsindkøb.
I august blev den endelige kontrakt skrevet under og allerede i går landede de første to i Linköping. Det får svenskerne til at tale om et 'rekord-indkøb'.
Det vækker sikkert glæde blandt de omkring 500 svenske soldater, der stadig er i Afghanistan. Normalt er der nemlig 36 måneders leveringstid på den type helikopter.
Den hurtige ekspedering af ordren er angiveligt blevet hjulpet på vej af, at udenrigsminister Hillary Clinton fik besked om, at de skulle bruges i Afghanistan.
Der skal de i aktion i andet kvartal af 2013 - hvis alt går efter planen - skriver Försvarets materielverk.
Vi skal også have ny helikopter
Lige nu er Danmark ved at vurdere, hvilken helikopter, der skal erstatte vores aldrende marinehelikoptere af typen Lynx.
Tre kandidater har hidtil været på banen: Franske Eurocopters 'Panther', Agusta-Westlands 'Wildcat' (der også laver Merlin og Lynx-helikopterne) samt den amerikanske 'Seahawk', der er marineudgaven af Blackhawk-helikopteren.
Forsvaret har dog meddelt, at de anbefaler kun at forhandle videre med producenterne af Wildcat'en og Seahawk'en.