Ligene flyder overalt

153 personer blev dræbt i den tragiske flyulykke i Madrid i går eftermiddag. Myndighederne leder stadig efter lig - og rester af lig - i nærliggende flod

Det var præcis dette fly, der forulykkede onsdag eftermiddag i Madrids Barajas lufthavn.
Det var præcis dette fly, der forulykkede onsdag eftermiddag i Madrids Barajas lufthavn.

MADRID (ekstrabladet.dk): Busser kører stadig i pendulfart med lig - og dele af lig - til de messehaller i nærheden af Madrids lufthavn Barajas, der udgør improviserede lighuse. Messehallerne benyttes normalt til fødevaremesser, og kan derfor afkøles. Det gør dem ideelle som store lighuse - hvad de da også blev brugt som i forbindelse med tog-bomberne i Madrid i marts 2004.

Her forsøger myndighederne at samle ligene af de 153 mennesker, der i går eftermiddags blev dræbt i det voldsomme flystyrt. Ifølge den spanske sundhedsminister kan det tage op til to døgn at få identificeret de mange lig.

Pårørende ankommer og tager af sted igen, med sorgen mejslet ind i stenansigter, mens vreden over det forfærdelige styrt vokser.

Eftersøgningen efter ligrester omfatter også en nærliggende flod, hvor der er fundet vragdele. Det er uvist, om alle 153 lig vil blive bjærget, eller om nogle personer er helt brændt op.

Der var 172 personer om bord på det SAS-ejede Spanair MD-82 Boeingfly med kendingsbogstaverne JK 5022, da det i går brød i brand og styrtede ned i forbindelse med take off på Runway 36L, ca. en kilometer fra lufthavnens Terminal 4. De 162 var passagerer, mens de resterende 10 var besætningsmedlemmer - heraf var de seks på arbejde, mens de fire var på vej på arbejde på Grand Canaria.

19 mennesker overlevede styrtet, heriblandt tre børn på seks, otte og 11 år. Kønsfordelingen blandt de overlevende er ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder.

Tekniske problemer før start
ekstrabladet.dk erfarer, at flyet havde tekniske problemer før take off, da det oprindelig skulle have fløjet mod Las Palmas kort efter klokken 13 dansk tid.

Flyet forlod første gang gaten klokken 13.05, men returnerede til lufthavnsbygningen klokken 13.42 uden at have været i luften på grund af tekniske problemer.

Omkring klokken 14.20 fik flyet godkendelse til at gå i luften og taxiede igen ud på startbanen og forsøgte at lette.

Kort efter at flyet var kommet i luften kl. 14.23 brød den venstre motor i brand, og vidner beretter, at den venstre vinge brød i brand, inden flyet faldt ned og brændte videre på landjorden. Styrtet skete en kilometer fra Terminal 4 på Runway 36L i et øde område.

Et rædselsfuldt syn mødte redningsfolkene, da de kom frem til ulykkesstedet.

- Der var flystumper og dele af lig overalt, fortæller en ansat ved AENA (det spanske luftfartsvæsen, red.).

Ligene var så varme og forkullede, at redningsfolkene brændte sig på dem.

Redningsaktionen omfattede 230 reddere, 170 kommunale politibetjente, 70 brandmænd fra Madrid og omkring 45 ambulancer.

Flyets sorte boks, der i øvrigt er rød, er blevet fundet og skal nu undersøges for at finde frem til årsagen til ulykken.

MD 82-flyet blev leveret fra McDonnell Douglas til Korean Air i 1993, inden det i 1999 blev registreret hos Spanair.

1 af 5 Der er ikke meget tilbage af det forulykkede Spanair-fly. Her er det dele af vraget, som ikke er brændt, der bliver hejst op.(Foto: AP)
2 af 5 De sørgelige rester af MD82 flyet fra Spanair efter ulykken onsdag eftermiddag. (Foto: AP)
3 af 5 De efterladte brød sammen i krampegråd, da den forfærdelige sandhed stod klart for dem. (Foto: AP)
4 af 5 En af de sårede køres her væk fra Barajas lufthavnen i Madrid. (Foto: AP)
5 af 5 Det var præcis dette fly, der forulykkede onsdag eftermiddag i Madrids Barajas lufthavn.
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen