Politiundersøgelse: Begik piloten selvmord?

Piloter på store passagerfly har tidligere styret deres fly direkte i jorden eller havet, fordi de ønskede at dø

(AP Photo/Lai Seng Sin)
(AP Photo/Lai Seng Sin)

Mens en armada af fly, skibe og nu også sattellitter leder efter det forsvundne fly fra Malaysia Airlines til havs og over land, så koncentrerer myndighederne i Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur, sig også om at gennemgå mulige scenarier for det formodede flystyrt.

Lederen af efterforskningen i Kuala Lumpur fortalte tidligere tirsdag, at efterforskningen følger fire spor: Kapring, sabotage, psykiske problemer hos passagerer eller besætning og problemer hos passagerer eller besætning.

Se også: Her er politiets fire teorier bag formodet flystyrt

Ingen terrorgrupper har endnu meldt sig og taget ansvar for passagerflyets skæbne. Og i følge den ansete avis, Washington Post, så vil efterforskningen blandt andet rette sig mod at få klarlagt, om kaptajnen eller 2. piloten ombord på Boeing 777-flyet kan have haft så store psykiske problemer, at en af dem valgte at styrte flyet og sig selv i døden.

Nødt til at stille spørgsmålet
Selv om selvmords-scenariet er både opsigtsvækkende, kuriøst og chokerende, så har piloter på store passagerfly i desperation tidligere begået selvmord ved at lade flyet styrte ned. Og netop ved en så atypisk ulykke, som den der formentligt er hændt, vil efterforskerne gå mange veje for at finde en forklaring på havariet.

- Man bliver nødt til at stille sig selv det spørgsmål, om en af piloterne kan have taget sit eget liv, fastslår en unavngiven flyekspert overfor Washington Post.

Netop det forhold, at efterforskningslederen i Kuala Lumpur på pressemødet nævnte, at psykiske problemer hos besætningen har fokus, viser også, at selvmords-teorien skal tages alvorligt, selv om det endnu er alt for tidligt at fastslå en årsag til styrtet.

Selvmord kostede flere hundrede livet
Det vækker blandt flyeksperter undren, at den såkaldte transponder pludselig holdt op med at sende, mens flyet var i luften. Transponderen styres af piloterne, og den sender konstant informationer om flyets identifikationsnumre, højde og hastighed. Der blev heller ikke udsendt 'mayday' eller anden form for radiokommunikation umiddelbart før styrtet. Radiokommunikationen styres selvsagt også af piloterne ombord.

Indenfor de senere år mener havarieksperterne, at to store flyulykker er udløst af selvmord.

Det ene styrt var i 1997, hvor Silkair Flight 185, som en spiral styrtede direkte i jorden i Indonesien. 97 passagerer og syv besætningsmedlemmer omkom ved det voldsomme og meget hurtige styrt.

I 1999 styrede kaptajnen på EgyptAir Flight 990 sit passagerfly direkte ned i Atlanterhavet syd for Nantucket. 217 ombord omkom.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere