Ekspert om forsvundet fly: Der er lang vej igen

Trods nye spor kan det tage lang tid at finde det forsvundne fly fra Malaysia Airlines, siger en ekspert

De australske myndigheder har frigivet dette kort, der viser, hvor det højteknologiske skib Ocean Shield har opfanget signaler fra det, de formoder er den sorte boks på MH 370 (Foto: Australian Maritime Safety Authorrity)
De australske myndigheder har frigivet dette kort, der viser, hvor det højteknologiske skib Ocean Shield har opfanget signaler fra det, de formoder er den sorte boks på MH 370 (Foto: Australian Maritime Safety Authorrity)

Der kan være lang vej endnu, før man finder det forsvundne fly fra Malaysia Airlines, MH 370, der har været savnet siden 8. marts.

Sådan lyder vurderingen fra chef for Havarikommissionen, Martin Puggaard. Han understreger, at det nok nærmere er uger end dage.

- Hvis man skal lede efter flyet på det område, der eftersøges nu, vil det tage en anseelig tid, siger han til Ekstra Bladet.

Området, hvor der nu eftersøges, er 75.000 kvadratkilometer, hvilket svarer til næsten det dobbelte af Danmarks areal (43.000 kvadratkilometer).

Flere signaler
De seneste dage har der jævnligt været meldinger om nye signaler fra det, man regner med er de sorte bokse fra et fly – formentlig flyet fra Malaysia Airlines.

Se også: Nye signaler fra forsvundet fly

Onsdag morgen dansk tid er der kommet to nye signaler af henholdsvis fem og syv minutters varighed. Samtidig har de lokale myndigheder indskrænket søgeområdet.

De sorte bokse udsender nogle særlige lavfrekvente signaler, der ikke minder om andre lyde, der naturligt vil være under vandet, forklarer Martin Puggaard.

Det er så afgørende, at de sorte bokse bliver ved med at udsende signaler – ellers er der stadig lang vej.

- Jo flere signaler man opfanger, jo større er chancen for, at man kan lokalisere området, hvor de sorte bokse er.

- Hvis man ikke opfanger flere signaler, er man nødt til at revurdere sin strategi, siger han.

Se også: Superrobot klar til at finkæmme havbund for dødsfly

Samme frekvens
Og der er heller ikke nogen grund til at glæde sig for tidligt, selvom den helt særlige lavfrekvente lyd på 37 kHz. ikke normalt optræder under vand.

- Den frekvens, der bliver sendt ud, er med stor sandsynlighed fra de sorte bokse. Det er først når man har sendt en ubåd ned, at man kan se, at det rent faktisk er dem, siger Martin Puggaard.

Han understreger, at man er afhængig af flere signaler, for at kunne indskrænke søgeområdet yderligere.

- Man har hørt nogle signaler, og så har man vurderet ud fra signalerne, hvor man skal lede. Så vil man sejle tættere på området for at vurdere styrken af signalerne og derved snævre søgeområdet endnu mere ind, siger Martin Puggaard.