Ubemandet ubåd er klar til at lede efter flyvrag

Der er et forsigtigt håb om, at nye signaler kan være afgørende i jagten på forsvundet malaysisk fly

De australske myndigheder har frigivet dette kort, der viser, hvor det højteknologiske skib Ocean Shield har opfanget signaler fra det, de formoder er den sorte boks på MH 370 (Foto: Australian Maritime Safety Authorrity)
De australske myndigheder har frigivet dette kort, der viser, hvor det højteknologiske skib Ocean Shield har opfanget signaler fra det, de formoder er den sorte boks på MH 370 (Foto: Australian Maritime Safety Authorrity)

Nye signaler, der kan stamme fra det forsvundne fly MH 370 fra Malaysia Airlines, giver igen nyt håb om at finde passagerflyet, der har været forsvundet i over en måned.

Se også: Nye signaler fra forsvundet fly

Et af signalerne er opsnappet tirsdag og varede i fem minutter, mens det andet blev opfanget tirsdag aften og varede i syv minutter.

Søgeområdet er nu reduceret til et areal på 75.000 kvadratkilometer. Det er væsentligt større end Danmark, der er på godt 43.000 kvadratkilometer.

Se også: Ekspert om forsvundet fly: Der er lang vej igen

Trods det er efterforskningsleder Angus Houston optimistisk, men han fastholder, at eftersøgningen fortsat sker fra fly og skibe, fordi man på den måde kan dække et areal, der er seks gange større, end hvis eftersøgningen sker under vandet.

Se også: Superrobot klar til at finkæmme havbund for dødsfly

Batteriet i sorte bokse uddør i udgangspunktet efter 30 dage, men kan ofte holde længere. Det er 33 dage siden, at flyet forsvandt på sin rute mellem Kuala Lumpur og Beijing.

Op mod 14 fly og lige så mange skibe leder i et område i Det Indiske Ocean 2270 kilometer nordvest for Perth i Australien.

Også en særlig avanceret sonar trukket efter fartøjet Ocean Shield søger at opfange signaler fra den sorte boks i en dybde af tre kilometer. Den er designet til at opfange signaler i en omkreds af 1,8 kilometer.

Det betyder, at sonaren nærmest skal være direkte over vraget for at kunne lokalisere det, da havet er 4,5 kilometer dybt i området.

Eftersøgningen vanskeliggøres også af, at forskellige materialer reflekterer lyd forskelligt.

- For eksempel vil metal lyde anderledes end sandbund eller klippebund, siger havariundersøger Anders Kristensen, Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane.

Ifølge Angus Houston er det vigtigt at indsamle så mange data om flyets position som muligt for at indskrænke arealet yderligere, inden man indsætter for eksempel ubemandede ubåde.

Først når det er sket, bliver den ubemandede ubåd Bluefin-21 sat ind i jagten på det forsvundne fly.

Se også: Denne super-robot skal finde flyvraget

Finder ubåden noget, kommer den op til overfladen og bliver derefter sendt ned igen med et videokamera for at lede efter synlige dele fra flyulykken.

Men en havdybde på 4,5 kilometer er den absolutte grænse for Bluefin-21, der er designet til at dykke på store dybder.

227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer var om bord på MH 370.