Sydkoreansk politi anholder kaptajn fra forlist færge

Manden bag roret på ulykkesfærge er fredag aften dansk tid i sydkoreansk politis varetægt.

Kaptajnen fra den sydkoreanske færge, som forliste onsdag med hundredvis af børn om bord, er fredag blevet anholdt, skriver det nationale nyhedsbureau Yonhap.

Anholdelsen sker som følge af en arrestordre tidligere fredag på kaptajnen og to øvrige besætningsmedlemmer.

Der er ikke kommet detaljer frem om sigtelserne mod kaptajnen på Sewol, men det er kommet frem, at han ikke var nær roret og heller ikke havde kommandoen, da færgen kæntrede på vej mod ferieøen Jeju.

Det er ved at blive undersøgt, hvorfor passagerer fik ordre til at blive i deres kahytter og deres pladser nede i færgen i op til 40 minutter efter, at der var opstået problemer.

Mange flere kunne øjensynligt være reddet, hvis de var nået frem til evakueringspunkterne, inden færgen krængede over, og vandet strømmede ind.

Dykkere blev fredag sendt ned til den forliste færge på trods af stærk strøm og meget lav sigtbarhed.

Det er første gang siden ulykken, at dykkere er sendt ned for at undersøge færgens indre.

Efter flere forsøg lykkedes det to dykkere at få åbnet en dør ind til færgens last, siger en talsmand for kystvagten, der har orienteret de pårørende om redningsindsatsen.

Flere timer efter kom to andre dykkere ind i en kahyt, men de fandt ikke noget.

Det er fastslået, at 28 er omkommet, men der er fokus på de 268 savnede.

Ud af de 475 mennesker om bord, hvoraf de fleste var gymnasieelever, er kun 179 blevet reddet. Der er ikke fundet nogen overlevende siden onsdag.

Blandt de mange fortvivlede pårørende er der udbredt vrede over myndighedernes håndtering af færgekatastrofen.

- Der er gået to døgn og ikke en eneste er blevet bragt ud i live, siger Lee Yong-gi, hvis søn er blandt de savnede.

- Jeg er overbevist om, at børnene er i live. Vi må redde dem så hurtigt som muligt, men myndighederne er meget fodslæbende, tilføjer han.

Data fra det sydkoreanske flådeministerium viser, at færgen foretog en meget skarp vending, inden den udsendte de første nødsignaler.

Nogle eksperter mener, at en skarp vejning kan have løsnet tung last, deriblandt 150 biler, hvorefter fartøjet har fået slagside og langsomt er begyndte at kæntre.

Andre eksperter har antydet, at fartøjet ramte en klippe eller noget andet under vandet.