Forsvundet fly rejser tvivl om 'den sorte boks'

Flyefterforskning, der formentlig er den dyreste nogensinde, burde kunne være undgået, siger flyorganisation

Er tiden løbet fra 'den sorte boks' ? Det spørgsmål stiller mange sig selv efter fire ugers forgæves eftersøgning efter MH370. På billedet ses et eksempel på en sort boks, som i virkeligheden er orange. (Foto: AP)
Er tiden løbet fra 'den sorte boks' ? Det spørgsmål stiller mange sig selv efter fire ugers forgæves eftersøgning efter MH370. På billedet ses et eksempel på en sort boks, som i virkeligheden er orange. (Foto: AP)

I over fire uger har adskillige lande deltaget i den nærmest evige kamp for at finde det forsvundne Malaysian Airlines Flight 370. Ganske langsomt har nye spor dog ledt efterforskningen på sporet af flyet.

De seneste udmeldinger antyder, at man nu er ganske tæt på at have opsporet flyet, da kinesiske skibe har meddelt, at de har opfanget signaler, som svarer til de signaler, den såkaldte 'sorte boks' ombord på et fly udsender.

Se også: Skib har sporet signal i Det Indiske Ocean

Men det store efterforskningsarbejde og de mange efterforskningsmæssige blindgyder får nu den internationale luftfartsorganisation, IATA, til at tvivle på, at konceptet bag den sorte boks er tilstrækkeligt tidssvarende.

Det skriver The Guardian.

- Vi kan simpelthen ikke lade endnu et fly forsvinde på den måde, sagde formanden for IATA, Tony Tyler, tidligere på ugen.

Se også: 'Godnat' var ikke sidste ord fra fly

Organisationen har derfor iværksat en undersøgelse, som skal se på mulighederne for alternativer til 'den sorte boks'.

Vil sende direkte signaler
Ifølge David Barry, der er seniorforsker i flysikkerhed på Cranfield University, vil fly formentlig i sidste ende gå over til at sende data direkte undervejs.

- På kort sigt vil det betyde, at flyet sender signaler så snart der sker noget usædvanligt via satellitkommunikation til flyproducenten, kontroltårnet eller myndighederne, som gør at man finder flyet langt hurtigere, siger han til The Guardian.

Se også: Atomubåd søger døende signal fra MH370

Han er enig med luftfartsorganisationen i, at det for moderne mennesker virker utænkeligt, at teknikken i fly er så langt bagud i forhold til den evigt udviklende teknik, ethvert menneske kan gå rundt med i baglommen.

- Fly er en smule statiske i deres udvikling. Prisen for selve udstyret er ubetydeligt. Den dyre del er at få tilladelser til at få det nye udstyr ombord og installeret på eksisterende fly, siger David Barry.

Derfor er Rob Hunter, formand for flysikkerhed i pilotorganisationen Balpa også påpasselig med at gå ind for nye investeringer.

- Selvfølgelig ville bedre sporingsmuligheder være godt, men der er en begrænset mængde resurser til rådighed. Lad os finde ud af hvad årsagen til flyets forsvinden er, før vi bruger en masse penge, siger han.

Svimlende dyr efterforskning
Allerede tyder meget dog på, at det også er en bekostelig affære, når et fly forsvinder.

Således kan australske Sydney Morning Herald berette, at eftersøgningen af MH370 allerede har kostet omkring 270 millioner kroner, alene baseret på de efterforskningsmidler, der på nuværende tidspunkt er kendskab til.

Se også: Det forsvundne fly: Efterforskes som en forbrydelse

Det omfatter blandt andet udgifter til vietnamesiske, kinesiske og malaysiske eftersøgningsfartøjer, foruden indsatsen fra amerikansk specialudstyr og erstatning til pårørende til ofrene.

Udgifterne svarer allerede til det, man brugte i eftersøgningen af Air France Flight 447 på to år, og eftersom den aktuelle eftersøgning langt fra er afsluttet, kommer prisen altså til at overstige den to-årige eftersøgning med flere længder.