Dansk pilot: De havde ikke en chance

Tidligere pilot og jagerpilot om MH17's sidste øjeblikke: De var dømt til døden

(Foto: AP)
(Foto: AP)

 

De 298 mennesker, som torsdag omkom, da et malayisisk passagerfly styrtede ned i Ukraine, havde ikke en chance.

Det fastslår en dansk tidligere pilot overfor Ekstra Bladet.

Se også: 189 hollændere dræbt i flystyrt

Han ønsker ikke at stå frem med navn, da det fortsat er uklart præcis, hvad der skete, da Malaysia Airlines' MH17-fly styrtede i døden torsdag eftermiddag.

Det skal flyets sorte bokse, som optager kommunikationen internt i kabinen og cockpittet, hjælpe myndighederne med at finde ud af.

Det ukrainske indenrigsministerium har allerede meldt ud, at Boeing-777-flyet blev skudt ned af et såkaldt BUK-missil i ti kilometers højde.

Ud fra de oplysninger, vurderer den tidligere pilot, at de sorte bokse formentlig ikke vil indeholde megen information om de skæbnesvangre sekunder.

Ifølge ham er det slet ikke sikkert, at hverken flyets piloter, besætningsmedlemmer eller passagerer har nået at opdage, hvad der overgik dem i sekunderne, før Boeing-777-maskinen styrtede mod jorden.

- Overhovedet ikke. De har måske hørt et ordentligt brag og set røgen, men i ti kilometers højde vil der maksimalt gå 25 sekunder, fra ilten forsvinder fra kabinen, til man mister bevidstheden, så det er gået stærkt.

- Så får man tunnelsyn og besvimer.

Hvis det formodede missil eksempelvis har ramt en vinge eller er eksploderet ved siden af flyet, har katastrofen uanset redningsforsøg ifølge den tidligere pilot været uundgåelig.

- De har ikke haft nogen mulighed for at undvige i et civilt fly. Var der tale om, at en andet fly var kommet imod dem, så ville t-cas'en (traffic collision avoidance system, red.) have opdaget det. Det er et system i flyet, som kan se andre transpondere, så hvis man har to fly i samme højde, så vil flyets to systemer tale sammen og det ene sige 'dyk' og det andet 'stig'.

I modsætning til i et militært fly, vil et varmesøgende missil ikke blive opsnappet af et almindeligt passagerflys hjælpemidler, forklarer den tidligere pilot, som også har en fortid som jagerpilot.

- Militærfly har indikatorer, så piloten kan se, hvilken trussel hans fly er udsat for, og dermed aktivere modforanstaltninger til at forvirre missilet, så det mister sit mål.

- I et militært fly har man blandt andet en målradar, som vil kunne se et missil og begynde at udsende en konstant advarselstone.

- Hvis en jager flyver over fjendeområder, sprøjter man nogle små ildkugler ud for at aflede missiler, og i en situation, hvor et missil er på vej mod et militærfly, kan man aflede med sølvpapir. Sølvpapiret giver en radar problemer med at skelne mellem, hvad der er fly og hvad der er fake.

Men da det langt fra er normalt at skyde med missiler efter civilfly, er de ikke klar til eksempelvis at affyre antimissilshots eller andet for at undgå en katastrofe af en kaliber, der i dag ramte 298 uskyldige mennesker.