CNN: Rapport giver russisk missil skylden for MH17-styrt

Dagen før årsdagen for flystyrt over Ukraine er der dukket nye oplysninger op om længe ventet rapport

Ifølge CNN vil en kommende rapport om det styrtede MH17 blandt andet placere ansvaret hos pro-russiske separatister. (Arkivfoto: AP)
Ifølge CNN vil en kommende rapport om det styrtede MH17 blandt andet placere ansvaret hos pro-russiske separatister. (Arkivfoto: AP)

Fredag er det præcis et år siden, at hele verdens opmærksomhed for alvor blev rettet mod de intensiverende kampe i Ukraine, da passagerflyet MH17 fra Malaysian Airlines blev skudt ned over det østlige Ukraine.

I alt 298 mennesker mistede livet, da flyet styrtede ned i det konflikthærgede område, og straks begyndte beskyldningerne om, hvem der havde ansvaret, at flyve gennem luften. Fra russisk side fastholdt man, at det var blevet skudt ned af ukrainske kampfly, mens den ukrainske regering argumenterede for, at det måtte have været pro-russiske separatister bevæbnet med anti-luftskyts, der havde skudt flyet ned.

Efter den fatale ulykke, blev der nedsat en hollandsk ledet undersøgelseskommission, som skulle gå hændelsen nærmere efter i sømmene, og omverdenen afventer stadig, at den endelige rapport bliver offentliggjort.

Amerikanske efterforskere var hurtige til at konkludere, at flystyrtet skyldtes, at flyet var blevet skudt ned, men der er endnu ikke blevet placeret noget ansvar.

Ifølge CNN tyder meget dog på, at rapporten vil placere et ansvar.

Således har det amerikanske medie talt med en kilde, der har set rapporten, og som derfor kan fortælle om detaljerne.

Skudt ned af kontrolleret område
Ifølge kilden når de hollandske efterforskere i rapporten frem til, at det er de pro-russiske separatister, der er ansvarlige for nedskydningen, som ifølge rapporten er sket ved hjælp af et Buk-missil, som er et russisk jord-til-luft-missil. Missilet skulle være blevet affyret fra en landsby, som var kontrolleret af de pro-russiske separatister.

Ifølge kilder med kendskab til efterforskningen har de hollandske efterforskere afsluttet rapporten, som er sendt til gennemsyn hos blandt andet de amerikanske luftfartsmyndigheder og Boeing. Rapporten er angiveligt flere hundrede sider lang.

Ifølge CNN indeholder den kommende rapport en tidslinje, der angiver hændelsesforløbet for MH17 minut for minut, hvor der bliver udpeget, hvorfra missilet blev affyret og hvem, der kontrollerede det givne område.

Derudover langer efterforskerne i rapporten også hårdt ud efter Malaysian Airlines, der som et af de eneste flyselskaber valgte at flyve over det konfliktramte område på trods af at andre lande undlod at flyve over området.

De hollandske efterforskere kritiserer derfor, at flyselskabets systemer ikke var gode nok til at informere om, hvilke advarsler der florerede blandt andre flyselskaber, så de på den måde også kunne have undgået det konfliktramte område.

Den endelige rapport ventes at udkomme i den første halvdel af oktober i år.

Oprydningsarbejde besværliggjort
For få måneder siden blev oprydningsarbejdet på selve nedstyrtningsstedet afsluttet, hvor formålet blandt andet var at finde ligrester af de passagerer, som på daværende tidspunkt ikke var blevet endeligt identificeret. Ud af de i alt 298 ombordværende er det efter den afsluttende oprydning kun to personer, som ikke er endeligt identificeret.

Oprydningen og efterforskningen på stedet blev i første omgang besværliggjort af konflikten i området og det at flere lokale ukrainere og pro-russiske separatister havde taget ting fra nedstyrtningsstedet. Samtidig havde bevæbnede pro-russiske styrker bevogtet området, så internationale observatører i første omgang ikke kunne få adgang til stedet. Det fik de dog sidenhen, så stedet kunne blive efterforsket mere grundigt.

Internationale efterforskere var også i november sidste år - fire måneder efter styrtet - til stede på nedstyrtningsstedet. (Arkivfoto: AP)
Internationale efterforskere var også i november sidste år - fire måneder efter styrtet - til stede på nedstyrtningsstedet. (Arkivfoto: AP)
 

I forbindelse med udarbejdelsen af rapporten har Rusland blandt andet på forhånd afvist at ville forholde sig til konklusionerne, fordi de mener, den er partisk, idet Rusland ikke har fået adgang til nedstyrtningsstedet.

Efterforskningsarbejdet blev ledet af Holland, fordi flertallet af passagererne - i alt 193 - var hollændere.