Dansk læge: Derfor risikerede dødspilot jobbet

Den tyske dødspilot Andreas Lubitz skjulte synsforstyrelse, der kunne have kostet ham jobbet

Andreas Lübitz skjulte øjensygdom, der kunne have kostet ham jobbet (Privatfoto)
Andreas Lübitz skjulte øjensygdom, der kunne have kostet ham jobbet (Privatfoto)

Tidligere i dag kom det frem, at den 27-årige tysker, Andreas Lubitz, der i tirsdags fløj sig selv og 149 personer i døden ved at styrte et Airbus 320 fly fra Germanairways mod en klippevæg i de sydfranske Alperne, led af synsforstyrrelser.

Den passionerede pilot elskede sit job utrolig højt, og det er muligvis en af årsagerne til, at han holdt sit dårlige syn skjult for myndighederne.

En eventuel øjensygdom kunne nemlig koste Andreas Lubitz sin flyvetilladelse, ved næste obligatoriske lægekontrol, som han skulle til i juni 2015.

Det fortæller leder af Flyvemedicinsk Center på Hvidovre Hospital, Carsten Edmund til Ekstra Bladet.

(Foto: AP) Krig & katastrofer - 28. mar. 2015 - kl. 19:15 Her startede dødspiloten: Flyveklub får dødstrusler

Se også: Efterforskning efter flykatastrofe går i flere retninger

- Man skal se normalt for at få lov til at flyve kommercielle fly. Kan eventuel synsnedsættelse løses med en brille pålægges piloterne at flyve med sådan en og iøvrigt altid have et ekstra par på sig i tilfælde af, at det ene sæt skulle gå i stykker. Har piloten øjensygdomme er det en anden sag, forklarer Carsten Edmund, der også fungerer som overlæge og øjenlæge på afdelingen.

En gang om året testes de europæiske piloter af specialuddannede læger, der grundigt undersøger lægernes fysiske- og psykiske tilstand ud fra retningslinjer, der udstikkes fra centralt hold af Det Europæiske Luftfartsagentur, EASA.

Dumper man dele testen bliver piloten øjeblikkeligt groundet og kan i sidste ende mistet sit certifikat for bestandigt.

Nye oplysninger viser, at Andreas Lübitz havde synsproblemer (Foto: AP) Krig & katastrofer - 28. mar. 2015 - kl. 16:41 Nye oplysninger: Dødspiloten skjulte synsforstyrrelser

Se også: Anklaget andenpilots journal videregivet til anklager

Der er tre ting, der har betydning for, om piloterne består synstesten. Det gælder piloternes evne til at se farver, deres synsstyrke og deres synsfelt.

- Hvis du ikke opfylder synskravet, bliver du omgående groundet.

- Den største trussel for piloterne er øjensygdomme, der opstår undervejs i deres karriere. For unge mænd som den tyske pilot er den mest almindelige øjensygdom væskeudtrædning i øjet, der forstyrrer nethindens signal til hjernen og dermed forringer synet kraftigt, forklarer Carsten Edmund.

Kan flyve med et øje
En pilot kan godt få tilladelse til at flyve, hvis sygdom kun optræder på det ene øje, men i så fald skal flyvningerne altid ske med en anden pilot, der er vidende om den syge pilots lidelse.

Er sygdommen på begge øjne, bliver piloten nægtet at flyve, før han har bestået en ny test.

Se også: Ekskæreste om dødspilot: Han sagde, alle skulle huske hans navn

Se også: Dødsulykke kan koste milliarder

Andre almindelige øjensygdomme, der kan give problemer for piloterne er nethindeløsning og forskellige typer af stær.

- Normalt grounder vi piloterne midlertidig indtil vi har fået dem behandlet. Det sker ikke så ofte, at vi tager deres certifikat permanent fra dem, forklarer lederen af Flyvemedicinsk Center, Carsten Edmund.

Psykiske problemer kan skjules
Foruden øjenproblemerne led Andreas Lubitz tilsyneladende også af svære psykiske problemer.

Carsten Edmund forklarer, at de fysiske skavanker er noget nær umulige for piloterne at skjule for lægerne ved de rutinemæssige lægetjek, hvorimod eventuelle psykiske lidelser straks er mere problematiske at screene for.

Se også: Psykiater: Dødspiloten levede i en anden verden

27-årige Andreas Lubitz tog tirsdag 149 uskyldige mennesker med sig i døden, da han bevidst styrtede Germanwingsflyet ind i en bjergside i de sydfranske alper. (Foto: AP) Krig & katastrofer - 28. mar. 2015 - kl. 09:47 Dødspiloten købte dyr kærlighedsgave til veninden

Han opfordrer til bedre samarbejde mellem psykiatriske behandlingssteder og flybranchen ovenpå ugens ulykker.

- De personer, der behandler piloter med psykiske lidelser bør henvende sig til flyvelægen.  Men som reglerne er nu, har de læger problemer i sådanne tilfælde, fordi de ved at henvende sig til os, dermed bryder deres tavshedspligt. Forenklet kan det siges, at de beskytter patientens sikkerhed, mens vi varetager flyvebranchenssikkerhed, forklarer Carsten Edmund.

Se hvad der skete i de skæbnesvangre minutter herunder:

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere