Dansk pilot: Min teori om katastrofen

Flyet kan have haft en defekt sensor og piloterne blind tillid til computere. Sådan lyder en dansk pilots overvejelser omkring flykatastrofen i Frankrig

Det tyske tidsskrift Der Spiegel kunne forrige fredag afsløre, at Lufthansa-fly af samme type som det, der tirsdag styrtede ned i Alperne, den 5. november i fjor nærved var styrtet på grund af en teknisk fejl.

Under en flyvning begyndte flyet med 109 personer om borde - pludselig at dykke i stedet for at stige. Det skyldtes, at det fik forkerte oplysninger fra flyets udvendige sensorer, skrev Der Spiegel.

Se også: Samme flytype involveret i flere andre ulykker

Lufthansa holdt hændelsen hemmelig indtil tidsskriftet afslørede hændelsen.

Sensorer blev udskiftet

Sensorer på 80 Lufthansa-fly i Airbus A320-familien blev skiftet umiddelbart efter episoden, oplyste Lufthansa.

Den danske pilot Peter Jensen siger - som en teori - at Lufthansa kan have nedprioriteret at udskifte sensorer på sine Airbus A320-fly tilhørende Germanwings, Lufthansas lavprisselskab.

Krig & katastrofer - 24. mar. 2015 - kl. 15:00 To babyer iblandt passagererne på styrtet fly

- Det er desværre nærliggende at tro, at man ikke har skiftet dem Germanwings-flyene. Flyet har formentlig fået forkerte informationer fra sensorerne, der har givet autopiloten besked på at dykke. Flyet har troet, at det fløj ligeud. Altså en gentagelse af det, der skete i november i fjor, siger han.

- Men hvorfor har piloterne så ikke blot slået autopiloten fra?

Airbus A320 er kendt for at være meget computerstyrede. Alt er overladt til computere og ikke piloter. Piloter, der flyver Airbus er vant til at computere styrer alt. Det er ikke sikkert, der overhovedet har forsøgt at tage kontrollen fra autopiloten. Det er sket før, at piloter i så automatiserede fly går i panik. De burde kunne have tage styring over flyet, siger Peter Jensen.

- Er fly tilhørende lavprisselskaber mindre sikre end fly fra dyrere selskaber?

- Der er høje, høje krav til alle selskaber. Tyske Germanwings har helt sikkert overholdt myndighedskravene. Men man kan sagtens forestille sig, at selskaberne eksempelvis udskifter de pågældende sensorer senere på lavprisflyene. Uden dermed at bryde reglerne. I dette tilfælde kan det have været fatalt.

En airbus fra Lufthansas datterselskab 'German Wings' er styrtet ned i Alperne. Foto: Martin Meissner. Arikivbillede. 112 - 24. mar. 2015 - kl. 15:02 Øjenvidne til flyulykke: Det fløj meget lavt i bjergene

–Vi har endnu ikke informationer om, hvilke sensorer der var på det forulykkede fly, siger en talsmand fra Germanwings.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere