Dansk pilot undrer sig over chok-melding om dødsflyet

En kilde tæt på undersøgelsen siger, at en pilot var låst ude af cockpittet. Dansk pilot undrer sig

En Airbus-instruktionsvideo forklarer sikkerhedsprocedurerne ombord i tilfælde, hvor personalet ikke kan få kontakt til flyets cockpit. I eksemplet er piloterne besvimede. Det vides dog endnu ikke, hvad årsagen til andenpiloten på det styrtede fly angiveligt ikke kunne få kontakt til kaptajnen, er. (Video: Airbus)

Tirsdag formiddag styrtede Germanwings Flight 9525 ned i de franske alper med 150 passagerer om bord, og omverdenen har siden håbet på at få svar på, hvad der var skyld i det katastrofale styrt.

Tirsdag aften lykkedes det at finde den ene sorte boks, og selvom boksen var beskadiget, kunne efterforskerne onsdag begynde at få brugbar data ud af boksen.

Krig & katastrofer - 26. mar. 2015 - kl. 04:32 Avis: Pilot forsøgte at sparke sig ind i cockpittet

Det førte natten til torsdag dansk tid til, at en af efterforskerne over for amerikanske New York Times fortalte, at lydoptagelserne afslører, at den ene pilot var låst ude af cockpittet og prøvede at komme ind, kort før flyet styrtede.

Ifølge den danske pilot Peter Jensen er det helt normalt, at man ikke kan åbne cockpittet udefra, men han undrer sig over, at den ene pilot ikke blev lukket ind i cockpittet igen.

- Det er kendt, at det nærmest er umuligt at komme ind i cockpittet fra kabinesiden, når først den er låst, og den skal låses op indefra, så derfor skal der som udgangspunkt også altid være én pilot i cockpittet, siger han til Ekstra Bladet.

Se også: Nu er bjærgningen af flyofre startet

- Men hvorfor han så ikke låser op, kan jo næsten kun betyde, at han havde et ildebefindende, eller i værste tilfælde, og gud forbyde, at han simpelthen havde onde hensigter, eksempelvis i terrorhenseende eller fordi han ville tage sit eget liv sammen med passagerernes, siger Peter Jensen.

Nødprocedure skal kunne åbne dør
I de fleste nyere Airbus-fly - og også i Airbus A320, som styrtede i Frankrig - er der dog en særlig nødprocedure, der gør, at personalet på flyet kan komme ind i cockpittet ved nødsituationer, og derfor burde et ildebefindende ikke betyde, at flyet er dødsdømt.

- I tilfælde af, at begge piloter er bevidstløse, kan man taste en kode udefra, så man kan tvinge sig vej ind i cockpittet, 30 sekunder efter man har tastet koden. Og der har piloterne godt nok mulighed for at afvise adgang, men det skal man aktivt gøre via en knap, siger piloten.

- Derfor virker det underligt, at den ene pilot har slået og sparket på døren, medmindre ham inde i cockpittet simpelthen har nægtet ham adgang. For hvis han har været bevidstløs, ville den anden pilot være kunnet komme ind med den kode, siger Peter Jensen.

Se også: UM: Intet tyder på mere end en dansker på styrtet fly

Selvom der stadig er åbne spørgsmål, taler det for teorien om, at det har været en bevidst handling fra den ene pilots side.

- Det kræver selvfølgelig, at systemet virker, men det må man jo gå ud fra, at det gør, ellers er det hele slået fra i flyet i hvert fald, siger han.

Cockpit-dør terrorsikret
Hvis først døren har været låst, har den været så godt som umulig at få op.

- Det er i hvert fald meget meget svært. Siden 11. september er det lavet på den måde, så uvedkommende ikke kan trænge ind, siger Peter Jensen.

Et still image fra videoen fra det franske indenrigsministerium viser det forulykkede Germanwings fly. (AP Photo via French Interior Ministry) 112 - 25. mar. 2015 - kl. 18:03 Fly-personale hos Germanwings rystede

Tidligere teorier har bygget på, at flyet kan være styrtet på grund af fald i kabinetrykket, hvorefter piloterne ikke har nået at tage iltmasker på. Den forklaring virker dog usandsynlig, idet den ene pilot kunne stå uden for og banke på døren ved fuld bevidsthed, om end han kan have bevaret bevidstheden kort tid mere end piloten i cockpittet.

- Kabine og cockpit har samme tryk, så det er ikke tryksikret seperat. Men der kan være stor forskel på, hvornår man besvimer ved trykfald, eksempelvis hvis man er ryger. Men hvor mange sekunder, det drejer sig om, kan jeg ikke lige i hovedet.

Mindst én dansker var om bord på flyet, hvor alle 150 ombordværende personer formodes at have mistet livet efter flyet styrtede ned med stor hastighed i de sydfranske alper.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere