Derfor anede passagererne ikke uråd før flystyrt

Pilotens snorlige nedstigning på turen fra Barcelona og Düsseldorf har ikke givet passagererne mistanke om snarlig katastrofe, siger formand for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab

De 149 hjælpeløse passagerer og personale nåede ikke at sige farvel til deres nærmeste før de styrtede i det bjergrige område (Foto: AP)
De 149 hjælpeløse passagerer og personale nåede ikke at sige farvel til deres nærmeste før de styrtede i det bjergrige område (Foto: AP)

Fraværet af sms'er og opkald fra rædselsslagne flypassagerer fra Germanwings-flyet til venner og familie har i forbindelse med flystyrtet undret flere iagttagere af ulykken.

I går fortalte de franske luftfartsmyndigheder, at lydoptagelser fra den sorte boks afslørede, at passagererne formentlig først blev klar over alvorligheden af deres situation øjeblikke før flyet blev knust mod Alperne.

Det på trods af at flyet gik fra en flyvehøjde på 11.6 kilometer til 3.4 kilometers, hvor det mødte sit endeligt.

Men ifølge formand for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab, skal baggrunden for passagerernes udvidenhed findes i andenpilot Andreas Lübitz mekaniske nedstigning.

- Man skal hæfte sig ved, at piloten har givet flyvemaskinen besked om at flyve ned. Det har virket som en normal bevægelse og ikke vakt opsigt. Data viser, at flyveren er fløjet efter en lineal ned, og det tror jeg er en del af forklaringen på, at ingen har fattet mistanke, lyder det fra Paul Hulme Harrisson, formand for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab.

(Grafik: Mikkel Lund)
(Grafik: Mikkel Lund)
 

På et pressemøde i går fortalte de franske luftfartsmyndigheder, at Andreas Lübitz manuelt indstillede flyet til at gå fra en flyvehøjde på 40.000 fod til omkring 100 fod.

En manøvre, der i det bjergrige område var ensbetydende med en klokkeklar ordrer om selvdestruktion for Airbus-maskinen.

Samtidig låste han kaptajnen ude fra cockpittet, og gjorde sig derved til enehersker i flyet.

- Ved nedstigning som denne har der ikke været nogle brag eller lignende. Nedstigningen har været stejl, men det er ikke en nedstigning der har givet vild panik. Det har umiddelbart fremstået for passagererne som om, det har været en del af turen, forklarer Paul Hulme Harrisson til Ekstra Bladet.

Mobiltelefoner kan vise passagerernes skæbne

Ved flere tilfælde i forbindelse med tidligere flystyrt, har passagerer sendt SMS'er og ringet til pårørende, før de styrtede i døden.

Det så man blandt andet i forbindelse med terrorangrebene 11. september 2001, hvor flere nåede at kontakte venner og familie. Men indtil nu, er der ikke kommet historier frem om, at passagererne i Germanwings flyet havde elektronisk kontakt med landjorden, før flyet ramte Alperne.

- Det var formentlig en helt anden situation(11. september 2001 red.), fordi der har været kamp i cockpittet inden styrtet på grund af kapringen. I Germanwings tilfælde har man formentlig ikke været klar over, at døden var nært forestående, før til aller sidst, siger Paul Hulme Harrisson.

Den udlægning er Thomas Haagendal enig i. Han er teleekspert og formand for Ingeniørforeningens Tele sektion IDA-Tele.

- Alle passagerer er som regel meget loyale, når de inden take off bliver bedt om at slukke telefonen eller sætte den på flightmode. Men hvis man først opdager det her sent, så når man simpelthen ikke, at slå den til igen før det er for sent, forklarer han.

Samtidig kan flyets metalkonstruktion, hastighed, højde, placeringen i alperne og afstand til nærmeste sendemast betyde, at telefonforbindelsen for passagernes smartphones har været kraftigt forringet. Han sammenligner eventuelle problemer med forbindelsen med de huller, man kan opleve, når man kører med tog.

Til gengæld peger han på, at passagerernes mobiltelefoner kan løfte sløret for, hvad der præcist skete i kabinen op til styrtet.

- Der vil med stor sandsynlighed kunne hentes data ud, af de mobiltelefoner bjærgningsarbejderne vil finde i forbindelse med oprydningsarbejdet. Der kan være billeder og videoer, der er blevet gemt, som man vil kunne trække ud af telefonerne, siger han og forklarer:

- Vi ved fra tidligere tiders hændelser om, at der er et ønske fra angste passagerer om at forevige situationen og man har tidligere fundet billeder og video fra flystyrt. Det kan bestemt ikke udelukkes, at det samme vil være tilfældet her.

Teknologien til at genskabe disse billeder fra beskadigede telefoner er til sted, forklarer Thomas Haagendal til Ekstra Bladet.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere