Eksperter om luftkaptajnen på MH370: Han tog ilten fra passagerer og besætning

Sidste livstegn: Godnat. Luftkaptajnen kan have forskanset sig i cockpittet og slukket for ilt-tilførslen for de 238 andre ombord i flyet

Her kan du se et udpluk af National Geographic Channels program om MH370

- Good night, Malaysian three seven zero.

Sådan lød det sidste livstegn fra MH370. Ordene kom fra luftkaptajn Zaharie Ahmad Shah. Klokken var 01.19 natten til 8. marts. Flyet befandt sig i 35.000 fods højde øst for Malaysia. Og så var det væk.

Godnathilsnen var i sig selv på ingen måde alarmerende for kontroltårnet. Bekymringen for, hvad der efterfølgende skete i cockpittet, tog til, da efterforskningen viste besynderlige tegn på, hvordan flyets rute derefter manuelt blev ændret fra piloternes arbejdsrum.

(AP/Vincent Thian) Krig & katastrofer - 8. mar. 2015 - kl. 06:28 1 år efter flyet forsvandt: Hvor er MH370?

Flere eksperter peger på, at den erfarne kaptajn Zaharie Ahmad Shah, som havde været ansat i Malaysia Airlines siden 1981 og har 18.365 flyvetimer på sit CV, må bære skylden for katastrofen:

- Vi ved, at flyet forlod sin planlagte rute, og at det i de efterfølgende timer foretog adskillige kursændringer, som en person må have foretaget, slår Malcolm Brenner, tidligere seniorhavariefterforsker ved den amerikanske havarikommission NTSB, fast i en ny National Geographic-dokumentar om flykatastrofen.

Se også: Ny teori: MH370 blev skudt ned af USA

Havde flysimulator hjemme
For uforstyrret at kunne gennemføre det, der ligner en nøje udført plan, kan kaptajnen have lokket andenpiloten ud af cockpittet for selv at få fuld kontrol over flyet.

Se også: Officielt: MH370 var en ulykke - 239 er døde

Både kaptajnens og andenpilotens, den 27-årige Fariq Abdul Hamid, liv er blevet endevendt.

 

Den 27-årige andenpilot Fariq Abdul Hamid. (Foto: AP)
Den 27-årige andenpilot Fariq Abdul Hamid. (Foto: AP)

Det kom frem, at kaptajnen havde bygget en flysimulator derhjemme, hvor vigtige data var blevet slettet. Desuden havde kaptajnen forbindelse til en fængslet oppositionspolitiker.

Hvis den ene pilot har forladt cockpittet, vil han ikke kunne komme ind igen uden hjælp fra kollegaen bag den skudsikre dør, fastslår pilot og styrmand hos SAS, Jesper Brøndsted, som har 11.000 timers flyvninger i bagagen, er uddannet jagerpilot i Forsvaret og har fløjet oversøiske ruter, kortruter og regionalruter for SAS og Cimber.

Brøndsted forklarer, at man kan taste en kode på ydersiden af døren, som vil bede låsesystemet om at åbne efter en fastsat tidsperiode, men fra cockpitsiden kan man nægte at give adgang.

- Man kan ikke tiltvinge sig adgang, siger Brøndsted, som afviser, at eventuelt opskræmte besætningsmedlemmer eller passagerer ville få noget ud af at prøve at alarmere omverden ved hjælp af deres mobiler, fordi der næppe var dækning i de høje luftlag og midt over et gigantisk ocean.

Gjorde kaptajn alle bevidstløse?
Ifølge National Geografic-dokumentarens teori kan kaptajnen derefter have sat passagerer og besætningsmedlemmer ud af spil ved at lukke ilten ud af kabinen, mens han selv holdt sig ved bevidsthed ved hjælp af en iltmaske.

- Det er en plausibel teori. Man kan åbne for den ventil, der regulerer kabinetrykket og sænke trykket i kabinen. Selv om iltmaskerne falder ned, så indeholder de kun ilt til omkring 20 minutter, og kort efter den tid vil passagererne være bevidstløse. Besætningsmedlemmerne har egne walk-around-bottles med 300 liter oxygen, som rækker længere, men de slipper også op. De iltmasker, som piloterne har i cockpittet, har en langt større mængde ilt, så man vil kunne fortsætte flyvningen i flere timer, fortæller Brøndsted.

Den 46-årige pilot understreger, at han ikke ønsker at sværte kolleger til, men at teorien allerede tidligt efter at MH370 forsvandt blev diskuteret blandt danske piloter.

Se de efterladte mindes deres kære her:

I National Geografic-dokumentaren slår tv-stationen ABC’s luftfartsekspert John Nance fast, at personen, der fik MH370 til at forsvinde ud i intetheden, brændende må have ønsket, ’at flyet aldrig ville blive fundet’.

'Undersøgelse af flystyrt special: Hvad skete der med Malaysian 370' bliver vist søndag aften klokken 20.00 på National Geographic Channel.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

1 af 2 Den 27-årige andenpilot Fariq Abdul Hamid. (Foto: AP)
2 af 2 Zaharie Ahmad Shah var kaptajn på MH370. (Privatfoto)

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere