Eksperter om MS804's skæbne: Terroralarmerne ringer

66 mennesker mistede torsdag morgen livet, da passagerflyet MS804 styrtede i Middelhavet. Ifølge eksperter peger de foreløbige oplysninger på terror

Få seneste opdatering her

Tidligt i morges omkring klokken 03.30 forsvandt det passagerflyet MS804 fra EgyptAir sporløst fra radaren.

Flyet med 66 personer om bord er ifølge den franske præsident Francois Hollande styrtet ned. Flystyrt skete, da flyet var på vej fra Paris mod Kairo netop som det var fløjet ind i egyptisk luftrum.

Foreløbigt er der ingen konkrete oplysninger om, hvad der har fået flyet til at forsvinde, men de foreløbige oplysninger går på, at flyet fra det ene øjeblik til det andet forsvandt.

Ekstra Bladet har forholdt de foreløbige oplysninger om flystyrtet til major Karsten Marrup fra Forsvarsakademiet samt den internationalt anerkendte terrorekspert Dr. Magnus Ranstorp fra den svenske Försvarshögskolan.

Ud fra de kendte omstændigheder er eksperterne blevet bedt om at komme med en vurdering af sandsynlighederne for en ulykke samt et terrorangreb.

Teknologi - 19. maj. 2016 - kl. 11:43 Piloter: Sikkerheden er altid vores vigtigste opgave

Flyet befandt sig i 11 kilometers højde
- Hvilke udfordringer kan der opstå i denne højde?

- Der er intet i 11 kilometers højde, der kan få et fly til at styrte fra det ene øjeblik til det andet. Det er den mest sikre flyhøjde. Uvejr i den højde vil man normalt flyve uden om. Desuden forlyder det, at flyvevejret i området var godt. Hvis piloterne kommer i problemer burde der være god tid til at udsende et nødsignal, men det er tilsyneladende ikke sket her. Meget peger på en eksplosion, lyder vurderingen fra major Karsten Marrup.

Forsvandt fra det ene øjeblik til det andet
- Er det normalt, at fly i forbindelse med styrt forsvinder så hurtigt?

- De foreløbige oplysninger peger på, at der er sket en eksplosion om bord på flyet. Flyets transmitter er blevet afbrudt. Den kan selvfølgeligt gå i stykker pga tekniske omstændigheder, men i den situation, vil militære radarstationer i området kunne spore flyet, hvis det er fløjet videre. Det ser ikke ud til at være sket her. Flyet er tilsyneladende forsvundet fra det ene øjeblik til det andet og det peger også i retning af, at der er sket en eksplosion.

- Et fly eksplodere ikke bare. Selv ved brand vil man oftest have tid til at fortælle relevante myndigheder, at der er ild i flyveren. Men det har man ikke gjort her. Desværre er der ikke noget, der peger på, at der er sket en ulykke. Alle alarmklokker ringer - det peger på et terrorangreb, vurderer Karsten Marrup.

Styrtet er sket over vand
- For terrororganisationer er billeder et vigtigt pr-våben i forbindelse med deres terrorangreb. Hvis der er tale om et terrorangreb, ville terrorister ikke have valgt at sprænge flyet over land?

- Det er korrekt, at terrorister helst vil have så gode billeder af deres angreb som muligt. Men at styrtet er sket over vand udelukker ikke et terrorangreb. For terrororganisationer som Islamisk Stat ville det under alle omstændigheder være en stor sejr at angribe et fly, siger terrorekspert Magnus Ranstorp.

Sikkerheden i Charles de Gaulle
- Både du (Magnus Ranstrop, red.) og major Karsten Marrup taler om et terrorangreb. Er det overhovedet muligt at få en bombe med om bord på et passagerfly fra en vesteuropæisk lufthavn?

- Selvom sikkerheden i Charles de Gaulle lufthavnen er god, er der forskel på sikkerheden i de forskellige lufthavne. Eksempelvis er sikkerheden i Kastrup markant bedre end i Charles de Gaulle. Samtidig eksperimenterer terrorister altid med, hvordan man kan skjule eksplosiver i baggagen. Det er ikke umuligt at smugle en bombe med, lyder det fra den svenske terrorekspert Magnus Ranstorp.

Forsvandt i egyptisk luftrum
- Det er ikke første gang, at et fly er styrtet ned i egyptisk luftrum. For få måneder siden blev et russisk fly bombet af terrorister og 224 personer mistede livet. Samtidig er et passagerfly tidligere blevet skudt ned over Ukraine. Kan terrorister have skudt flyet ned?

- Det vil kræve meget avanceret militært materiale at skyde et fly ned i 11 kilometers højde. Hvis flyet er blevet ramt af en eksplosion foretaget af mennesker, er det mest sandsynligt, at sprængladningen har befundet sig om bord på flyet, da det lettede. Terrorister har ikke adgang til den type avancerede våben, siger Karsten Marrup.

Magnus Ranstorp mener ikke det er usandsynligt med en bombe om bord på flyet.

- Egypten er blandt de lande i verden, der har størst problemer med jihadister i verden. Samtidig er Frankrig blevet et af de foretrukne mål for organisationer fra islamisk stat. Når man sammenholder det med de foreløbige oplysninger der er tilgængelige om flystyrtet, får det alle terroralarmklokker til at ringe hos mig, lyder analysen fra Ranstorp.

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere