Et år siden nu: Andreas Lubitz tog 149 personer med sig i døden

Germanwings-flyet bragede ind i et bjerg i Sydfrankrig, fordi den tyske andenpilot havde kærestesorger og derfor lod flyet falde

Andreas Lubitz ledte blandt andet efter cyankalium og valium, inden han styrede et fly ned i de franske alper. (Foto: AP)
Andreas Lubitz ledte blandt andet efter cyankalium og valium, inden han styrede et fly ned i de franske alper. (Foto: AP)

Klokken 10.01 den 24. marts 2015 lettede Germanwings-fly nummer 4U9525 med 144 passagerer og seks besætningsmedlemmer fra Barcelona.

Blandt passagererne var blandt andet en tysk gymnasieklasse, som skulle hjem fra studietur. De regnede med at lande i Düsseldorf klokken 11.39.

Flyet nåede dog desværre aldrig frem.

Omkring klokken halv 11 gik førstepiloten nemlig på toilet og lod andenpiloten, Andreas Lubitz, styre turen alene de næste par minutter. På det tidspunkt havde flyet nået sin optimale flyvehøjde på cirka 10 kilometer, og man havde netop haft radiokontakt med jorden.

Siden mistede jorden al radiokontakt med flyet, og klokken 10.31 begyndte det at miste højde. Det har man siden fundet ud af ved hjælp af flyets sorte bokse.

Pierre Polizzi bor få kilometer fra stedet, hvor flyet styrtede ned med 150 personer om bord i de sydfranske alper. (Foto: Jakob Jørgensen) 112 - 25. mar. 2015 - kl. 10:10 Øjenvidne til Ekstra Bladet: Jeg hørte flyet styrte

Artiklen fortsætter under billedet:
Se også: 150 skæbner: De var om bord på flyet

Låste døren og trak vejret roligt
De næste minutter mistede flyet mere og mere højde, og klokken lidt i 11 bragede det ind i et Alpe-bjerg omkring to kilometer fra den lille, sydfranske by Seyne les Alpes, der ligger omkring 150 kilometer nordvest for Nice.

Alle om bord mistede livet, og man har ikke fundet hele lig i de efterfølgende undersøgelser. De døde altså på stedet.

Via lydoptagelser fra kabinen har man senere fundet ud af, at andenpiloten, Andreas Lubitz, satte flyet til at tabe højde med vilje. Han trak vejret roligt, mens det gik mod bjerget - endda på trods af, at førstepiloten råbte og skreg uden for den låste dør. Førstepiloten forsøgte også at hamre døren ind med diverse værktøjer, men det kunne ikke lade sig gøre, fordi dørene var blevet ekstra sikret siden terrorangrebet 11. september 2001 i USA.

Det gik først op for passagererne, at flyet var på vej mod jorden, omkring ti minutter inden de alle mistede livet. Det tyske medie Bild fik sidste år lov at høre en lydbid fra flyet, hvor de rejsende meget tydeligt fremstod paniske. Flere skreg, løb op og ned ad gangen og råbte: 'Mein Got, Mein Got', inden det hele pludseligt blev helt stille.

Se også: Indbygger: Den største katastrofe nogensinde

Psykisk syg
Germanwings er et selskab under det store tyske flyselskab Lufthansa. Det var derfor Lufthansas administrerende direktør, Carsten Spohr, der et par dage efter flystyrtet gav et pressemøde.

Her omtalte han den 28-årige Andreas Lubitz som værende en helt almindelig fyr. Det skulle dog vise sig at være forkert.

Informationer om andenpiloten blev nemlig stille og roligt offentliggjort, og de skulle vise sig at give et lidt andet billede af den unge tyske mand. Det viste sig, at han i en årrække havde modtaget behandlinger for psykiske diagnoser.

I 2009 blev han endda nødt til at tage pause fra sin pilotuddannelse, fordi han fik en svær depression. Fra flyveskolen i Phoenix blev han også noteret midlertidigt som 'ude af stand til at flyve'.

Se også: Dødspilot ledte efter selvmordsmedicin inden flystyrt

Det gjorde blandt andet, at han fik en bemærkning i form af koden SIC, som betyder en særlig, regelmæssig medicinsk undersøgelse hos en læge. Ifølge Bild befandt den kode sig også i hans pilotcertifikat.

Flere medier skrev desuden sidste år, at Andreas Lubitz i dagene op til styrtet havde haft noget knas i forholdet til sin kæreste, og at han derfor havde alvorlige kærestesorger. Desuden anbefalede den franske havarikommision, BEA, i en rapport tidligere i marts, at en af de læger, som Andreas Lubitz opsøgte to uger før flystyrtet, havde anbefalet, at han skulle lade sig indlægge på et psykiatrisk hospital.

Sådan markeres dagen
Lufthansa har på årsdagen i dag valgt at flyve 650 af ofrenes pårørende til Frankrig, hvor en ceremoni vil blive afholdt til minde for de omkomne.

Desuden vil de offentliggøre mindeplader med ofrenes navne i både Barcelona og Düsseldorf.

Artiklen fortsætter under billedet:

Det blev holdt et minuts stilhed til mindehøjtideligheden i dag (Foto: AP)
Det blev holdt et minuts stilhed til mindehøjtideligheden i dag (Foto: AP)

- Vi gør alt, hvad vi kan for at lette på sorgen for de pårørende, hvis det overhovedet er muligt, siger Lufthansas topchef Carsten Spohr ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Mange af de pårørende har modtaget mellem 100.000 euro og flere millioner euro i kompensation for deres tab fra Lufthansa.

Efter katastrofen sidste år har en del luftfartsselskaber indsat nye låse, så det ikke længere er muligt fuldstændig at aflåse cockpittet.

Se også: Sorgens hus: Her samles pårørende for at mindes

Ekstra Bladet talte dengang med beboeren Pierre Polizzi, som hørte flyet dale over sit hus. (Foto: Jakob Jørgensen / reporter: Nanna C. Pedersen)

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere