Faster i gråd til Ekstra Bladet: Jeg ville ønske, jeg ikke havde betalt smugleren

Treårige Aylan, der blev fundet druknet på en strand, skulle have et bedre liv i Europa. Nu fortryder faster, at hun betalte for rejsen

Det var en grådkvalt faster til Aylan, Ekstra Bladet talte med. Hør interviewet her. (Foto: Privat, AP / Indslag: Thea Pedersen)

Efter to dages tavshed begyndte bekymringerne at tage til. Tima Kurdi blev urolig. Hun vidste alt for godt, hvad hendes bror, svigerinde og to nevøer havde planer om: Den farefulde rejse fra Istanbul over Det Ægæiske Hav i en smuglerbåd med kursen mod Kos.

- Jeg vidste alt. Hver eneste detalje, indtil Abdullah sendte mig en sms og skrev: Vi tager af sted nu.

Tima Kurdi, Abdullahs søster, bad resten af familien om at bede for Abdullah, hans kone og børn. Men deres bønner blev ikke hørt.

- Da jeg ikke hørte noget i to dage, begyndte jeg at blive urolig.

Krig & katastrofer - 3. sep. 2015 - kl. 05:34 Desperat nødhjælpschef viser brutale fotos: Vågn op Europa!

5000 $ for den totale tragedie
Ordene kommer snigende. Som en barsk og for Tima Kurdi ubærlig virkelighed om, at hun - måske - kunne have forhindret den familietragedie, som hele verden vågnede op til i går: At den treårige Aylan, hans femårige bror Galip og deres 35-årige mor Rahan samt mindst 12 andre flygtninge kæntrede, druknede og skyllede op på en strand i Tyrkiet.

Som vidnesbyrd på de tusindvis af andre desperate skæbner, der efterlader alt, og i forsøget på at vende krig, trusler og død ryggen, risikerer alt. I håbet om et trygt liv i Europa.

- Canada havde allerede afvist asyl for min anden bror Mohamed. Så jeg vidste, jeg heller ikke kunne hjælpe Abdullah. Det var derfor, jeg gav ham penge i stedet..., så han kunne give de børn et bedre liv i Europa, forklarer Tima Kurdi til Ekstra Bladet torsdag nat dansk tid, før hun bryder sammen:

(Foto: AP) Krig & katastrofer - 3. sep. 2015 - kl. 18:43 'Jeg tog min kone og mine børn i mine arme - men de var alle døde'

- Jeg ville ønske, jeg aldrig havde givet ham pengene, hulker hun over telefonen fra sit hjem i Vancouver, Canada, hvor hun selv har boet siden 1992.

Den barske sandhed fortæller hende, at hendes bror aldrig havde taget rejsen, havde det ikke været for hendes økonomiske bidrag på 5000 dollars. (35.000 kr). Den slags penge havde Abdullah slet ikke.

- Hvis jeg ikke havde givet ham pengene, var han aldrig kommet over, sukker hun og forsøger at samle sig.

Hvem der i sidste ende modtog pengene, ved hun ikke.

- Smuglere, er det eneste hun kan sige om den pris, der i sidste ende blev alt, alt for høj.

Den lille druknede dreng Aylan . (Foto: Scanpix/AFP/Nilufer Demir)) Krig & katastrofer - 3. sep. 2015 - kl. 22:58 Fotograf: Jeg frøs til is, da jeg så Aylan...

'Abdullah ønsker bare at dø'
Det var et opkald onsdag morgen kl. 05 fra svigerinden Ghuson Kurdi, der cementerede Timas bange anelser: Abdullah havde netop fortalt hende om den fatale rejse. En rejse som endte på mest umenneskelige vis for de to små brødre og deres mor, og en rejse som Abdullah nu fortsætter. Men denne gang har han vendt Europa ryggen og sat kursen retur mod hjembyen Kobane i det krigshærgede Syrien.

- Jeg ved ikke, hvordan vi skal komme igennem det. Jeg er meget bekymret for min bror, nu da han tager hjem til Kobane. Jeg ville tage til Tyrkiet for at være hos ham, men han sagde: Nej, jeg tager til Kobane, og jeg kommer ikke tilbage til Tyrkiet, forklarer Tima Kurdi.

Hendes anden bror Mohamed befinder sig pt. i Tyskland. Også han er splittet fra familien, som han ikke kan få til Vesten. Hendes far og søster i Damaskus. Om lidt vil hendes bror igen være retur i Kobane.

Aylan (tv) og hans bror før de begav sig ud på den farefulde rejse til Europa (Foto: AP/ Privat) Krig & katastrofer - 3. sep. 2015 - kl. 17:00 Fire anholdt efter treårigs druknedød i Tyrkiet

Drømmene om et bedre liv, der blev sået under flugten, hvor Abdoullah ikke formåede at redde sin familie, da båden kæntrede og bølgerne opslugte dem begraves nu i mere end en forstand med Abdoullah Kurdis familie.

- Han ønsker bare at dø. Det er derfor han tager tilbage. Han har ikke noget liv længere. Han sagde: Og hvad så hvis jeg bliver skudt? Så kan vi være fire i kisten i stedet for tre, græder søsteren.

Torsdag aften var Abdullah ifølge sin søster allerede taget af sted mod Kobane, først med fly fra Bodrum til Istanbul, hernæst videre til grænsebyen Urfa for herefter endelig at nå sin hjemby.

1 af 10 Liget af den tre-årige dreng bliver båret væk fra stranden - billedet er gået verden rundt. (Foto:
2 af 10
3 af 10 Alyan Kurdi, 3 år. Galip Kurdi 5 år. Rehan 35 år. (Foto: AP)
4 af 10 Abdoullah Kurdi foran lighuset i Mugla, Tyrkiet. (Foto: AP)
5 af 10 Kisterne med familien Kurdi er nu på vej mod Kobane. (Foto: AP)
6 af 10 Drengene der druknede under flugten fra Syrien. (Privatfoto)
7 af 10 Tima Kurdi, moster til de små drenge, sørger i sit hjem i Vancouver. (Foto: AP)
8 af 10 Tima Kurdi så nevøen Alyans billede første gang på nettet. (Foto: AP)
9 af 10 Tima Kurdi brød ud i gråd, da Ekstra Bladet talte med hende torsdag. (Foto: AP)
10 af 10 Billedet af tre-årige Aylan er gået verden rundt. (Foto: Scanpix/AFP/Nilufer Demir)