Franske myndigheder: Andenpilot styrtede fly med vilje

Fransk anklager oplyser på pressemøde, at andenpiloten om bord på Germanwings Flight 9525 styrtede ned med vilje

Den franske anklager forklarede på pressemødet, hvordan den 28-årige Andreas Lubitz styrtede flyet med vilje. (Video: AP)

Det var tale om en bevidst handling fra andenpilotens side, da Germanwings Flight 9525 tirsdag formiddag styrtede ned i de franske alper.

Det oplyser den franske anklager Brice Robin fra Marseille under et pressemøde ifølge nyhedsbureauet AP. Anklageren fortæller ifølge Reuters, at andenpiloten er den 28-årige Andreas Lubitz fra den tyske by Montabaur.

Anklageren bekræfter ved samme lejlighed oplysningerne om, at andenpiloten var alene i cockpittet op til styrtet. Det blev samtidig oplyst, at piloten var ved bevidsthed helt frem til, at flyet ramte et bjerg i Alperne, og at han tilsyneladende bevidst fik flyet til at dale.

112 - 26. mar. 2015 - kl. 12:34 Tysk anklager bekræfter: Kun en pilot i cockpittet ved styrt

Oplysningerne stammer fra flyets sorte boks, som blev fundet tirsdag aften. Anklageren fortæller desuden, at andenpilotens vejrtrækning var normal lige ind til flyet ramte bjerget og forbindelsen til den sorte boks blev brudt. Han forblev derudover tavs imens flyets kaptajn forsøgte at få kontakt med ham.

Ifølge anklageren sagde Lubitz ikke et eneste ord i løbet af de sidste 10 minutter inden flyet ramte jorden.

Hørte skrig
Anklageren fortæller, at man først kort før styrtet kan høre skrig, og meget tyder altså derfor på, at passagererne ikke har været bevidste om deres forestående skæbne.

150 mennesker mistede livet under styrtet, heriblandt mindst én dansker.

Anklageren fortæller, at intet tyder på, at der er tale om et terrorangreb.

Kaptajn holdt ude
New York Times kunne onsdag aften afsløre, at den ene af piloterne var alene i cockpittet, og at den anden forsøgte desperat at trænge ind. Af lydoptagelserne fremgik det, at den anden pilot først bankede på døren og siden kæmpede for at sparke døren op, men uden held.

Ekstra Bladet talte tidligere torsdag med den danske pilot Peter Jensen, som forklarede, at der er en nødmekanisme i Airbus-fly, der gør, at andre ansatte kan komme ind i cockpittet ved hjælp af en kode, men at piloten kan afvise andre fra at komme ind.

En Airbus-instruktionsvideo forklarer, hvordan man i nødstilfælde kan taste en kode for at komme ind i cockpittet. Piloten på GermanWings-flyet har formentlig ignoreret den anmodning. (Video: Airbus)

Ingeniør og tidligere ansat i GermanWings' faderselskab, Lufthansa, Stephen Wright forklarer torsdag, at dørene til cockpittet er så stærke, at det er stort set umuligt at komme ind. (Video: AP)
Ingeniør og tidligere ansat i GermanWings' faderselskab, Lufthansa, Stephen Wright forklarer torsdag, at dørene til cockpittet er så stærke, at det er stort set umuligt at komme ind. (Video: AP)

Meget kunne altså tyde på, at andenpiloten derfor bevidst har forhindret kaptajnen i at komme ind i cockpittet ved at afvise nødkoden brugt af personalet, og de har derfor været prisgivet over for at komme ind gennem den terrorsikrede dør til cockpittet.

På grund af en nødprocedure hos Airbus burde det ikke være muligt at blive lukket ude af cockpittet i en Airbus A320, som billedet her viser. (Foto: AP) Krig & katastrofer - 26. mar. 2015 - kl. 09:29 Dansk pilot undrer sig over chok-melding om dødsflyet

Tysk statsborger
Det er tidligere kommet frem, at andenpiloten var forholdsvis nyuddannet, og at han blev ansat i efteråret 2013 efter at have afsluttet sin uddannelse. Han havde i alt 630 flyvetimer på bagen.

Flyets kaptajn havde 10 års erfaring med over 6000 flyvetimer i flyet af typen Airbus A230, og han befandt sig altså uden for cockpittet, da flyet styrtede ned i Alperne.

Se også: Andenpilot i katastrofefly blev ansat i efteråret 2013

De tyske myndigheder skal nu gå andenpilotens baggrund nærmere efter i sømmene for at forsøge at fastlægge baggrunden for hans formodede selvmord, som også kostede 149 uskyldige mennesker livet.

Andenpilotens tragiske selvmord minder om den mest populære teorien om årsagen til Malaysian Airlines M370's forsvinden og siden formodede nedstyrtning, hvor det også formodes, at andenpiloten har låst flyets kaptajn ude og derefter fløjet flyet indtil det løb tør for brændstof og styrtede i Det Indiske Ocean.

Noget tilsvarende skete i 1999 da en pilot fra Egyptian Air med vilje styrtede sit fly og dræbte 217 mennesker.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere