Fronten hærger blot 25 kilometer væk fra byen Kramatorsk i Østukraine, men det får ikke 27-årige Adela Starost til at gemme sig derhjemme. Livet går videre, og hun vil ikke lade sig kyse. Om to dage skal hun også køreprøve, og Ekstra Bladet er med til sidste køretime.
- Vi har beskydning i byen næsten hver dag. Men folk har allerede tilpasset sig. Nu arbejder du bare. Hvis du hører en eksplosion, så arbejder du bare videre. Folk tilpasser sig, siger Adela Starost, der arbejder i en tattoo-butik i byen.
37-årige Ivan Kachanovich er kørelærer og arbejder hos køreskolen Lyder i Kramatorsk. Han fortæller, at der er nok at lave for tiden. Mange mænd er i hæren, og det har fået kvinder til at begynde at tage kørekort, så de kan flygte i bil, hvis det bliver nødvendigt.
Kramatorsk havde før den russiske invasion omkring 150.000 indbyggere. Hvor mange, der er tilbage nu, er svært at sige, hvor der ses primært militærfolk i gaderne. Det giver nye udfordringer for Adela Starost, når hun skal navigere bilen rundt på vejene.
- Militæret har en lidt anden kørestil end civile. De drejer skarpere i hjørnerne, men alle tilpasser sig det. Du ser militæret - og så er det bedre at sætte farten lidt ned, lade dem passere, og så er alt godt, forklarer Adela Starost med et smil.
Hærgede bygninger overalt
På vejen bliver Adela Starost overhalet af det ene ukrainske militærkøretøj efter det andet.
Forsyningslastbiler, mandskabsvogne og camouflerede firehjulstrækkere suser forbi i overhalingsbanen med retning mod frontlinjen, hvor byen Bakhmut i øjeblikket er centrum for de hårdeste kampe. Bygninger overalt i Kramatorsk er ødelagt af de russiske missiler, der ofte slår ned i byen. Mange butikker er lukkede med spånplader for vinduerne.
- Til højre her, siger Ivan Kachanovich, der minder Adela Starost om, at hun skal huske at orientere sig, før hun drejer.
Et russisk missil slog ned i centrum af Kramatorsk dagen før, at Ekstra Bladet skulle følge Adela Starosts køretime. En blev slået ihjel, og der var fire sårede. Ivan Kachanovich siger, at han har oplevet et missilangreb, mens han var i gang med en køretime.
Det kan måske virke vildt for folk i Danmark, forklarer han, men folk har vænnet sig til det. De går blot i dækning i kort tid og fortsætter derefter med dagens undervisning.
- Hvad gør vi, når vi skal skifte vejbane, spørger Ivan Kachanovich.
- Jeg skal huske at orientere mig, svarer Adela Starost.
Livet går videre
I Kramatorsk holder et af de store supermarkeder stadig åbent, og det er også muligt at besøge det lokale marked. Sirenen hyler over byen i store dele af dagen, men det er de færreste, der går i dækning. Ofte er det falsk alarm.
Kramatorsk er også så tæt på fronten, at missilerne ofte slår ned, før alarmen starter. Det er ofte to missiler kort efter hinanden, der sender rystelser igennem byen.
- Vi har udgangsforbud efter klokken 21.00. Det er anbefalet at mørklægge vinduerne, så der ikke kan ses lys… Mange varer er ikke tilgængelige længere, men vi lever og tilpasser os, forklarer Adela Starost, der tilføjer, at priserne i byen er steget voldsomt.
Førhen kunne hun leve for omkring 250 kroner om ugen. Det er ikke længere muligt, og det sætter mange borgere under pres og er en større trussel end de russiske missiler. Adela Starost bor med sin mand. De vil forlade byen, hvis der kommer massive bombardementer.
- For så giver det ingen mening at blive, hvis alt bliver smadret som i Bakhmut, siger hun.
Ivan Kachanovich tilføjer, at krigen giver en usikkerhed for alle.
- Jeg er sikker på, at det ikke kun er mig, der har det sådan. Før februar 2022 så kunne vi planlægge fem eller ti år frem, men nu lever vi bare i dag, og det er det. I morgen ved vi ikke, hvad der vil ske, forklarer Ivan Kachanovich og hentyder til, at hvis Bakhmut falder ved fronten, så vil de russiske artilleri-kanoner komme tættere på Kramatorsk.
Ændrede regler
Det ukrainske militær graver hele tiden nye skyttegrave omkring byen, der minder borgerne om, at krigen rykker tættere på. I centrum har ukrainerne oprettet forsvarspositioner flere steder, hvis russerne pludselig skulle komme væltende.
For Adela Starost er de en forhindring på vejen. Store blokke eller bunker af sand kan pludselig blokere et af sporene, så hun skal skifte bane.
Ivan Kachanovich siger, at det gør hans elever til mestre i katastrofekørsel.
- Du skal virkelig være skarp, når du kører i trafikken. Hvordan du opfører dig i forhold til militært udstyr, hvordan du opfører dig i forhold til militærkøretøjer, hvordan du kommer uden om forhindringer, blokke, panserværnsbeskyttelse og alt muligt andet, siger han.
- Hvad gør du i trafikken, hvis der kommer et angreb i nærheden? Tidligere har vi ikke skulle overveje dette, når vi underviste, men det skal vi nu. Det havde jeg i min vildeste fantasi ikke forestillet mig inden krigen, siger Ivan Kachanovich.
Et år i krig: Sådan stoppede vi Putins tropper