Pilot-kritik: Vi bliver checket for dårligt

Amerikanske piloter stærkt utilfredse med den måde, man checker piloternes mentale status på i USA

Dette foto er et arkivfoto og er ikke optaget i forbindelse med denne artikel. Arkivfoto: Imaga/Alloverpress
Dette foto er et arkivfoto og er ikke optaget i forbindelse med denne artikel. Arkivfoto: Imaga/Alloverpress

Selv om både amerikanske og internationale regler for luftfart fastslår, at kommercielle piloter løbende skal checkes for psykiske problemer, så er disse check-ups meget lidt effektive, fastslår både piloter og sikkerheds-eksperter i USA.

Flystyrtet i de franske alper har i den grad sat fokus på piloternes psyke og mentale status efter at det er kommet frem, at den 27-årige tyske styrmand var psykisk ustabil, inden han styrede Airbussen direkte mod klippesiden.

Foto: AP
Foto: AP
 

Flere amerikanske piloter kritiserer, ifølge nyhedsbureauet AP, nu procedurerne omkring de mentale checks, som oftest er ikke-eksisterende i USA.

- Der er overhovedet ikke sådanne checks, siger John Gadzinski, der er pilot i et stort amerikansk flyselskab og tidligere pilot i flåden.

Ikke spurgt en gang i 29 år
I de 29 år, hvor Gadzinski har været pilot og deltaget i de klassiske og obligatoriske fysiske undersøgelser, er han ikke en eneste gang blevet udspurgt omkring sin mentale status, oplyser han til AP.

Piloter i USA skal til helbreds-undersøgelser hvert halve eller hele år, afhængig af deres alder. Og det er almindelige læger, som undersøger dem og som skal følge deres mentale tilstand.

Bob Kudwa, der er pilot i American Airlines, og stadig har sit certifikat, siger:

- De checker dine øjne, øre og dit hjerte. Alt det, der bliver dårligere med alderen. Men de undersøger ikke, hvad der sker inde i dit hoved, siger Bob Kudwa.

Arkivfoto: AP
Arkivfoto: AP
 

Den erfarne pilot fortsætter:

- Der er ikke mulighed for en fortrolig samtale. Hvis du har et psykisk problem, så vil du med sikkerhed ikke fortælle din flyve-læge om det. For han indberetter det jo omgående til myndighederne.

Skal selv indberette
De amerikanske piloter er forpligtede til selv at indberette til myndighederne, hvis de for eksempel er deprimerede. Der er særlige formularer, som skal udfyldes. 

Piloterne kan få en bøde på op til to millioner kroner, hvis de undlader at indberette psykiske problemer.

- Er det her virkelig den bedste måde at gøre tingene på? At spørge en fyr, som er psykisk syg, om han er syg? Og hvis han svarer nej, så slipper vi ham bare løs, spørger Bob Kudwa.

Arkivfoto: AP
Arkivfoto: AP
 

Reglerne i Europa er åbenbart bedre end i USA. For her skal piloterne gennem-checkes af læger, som er særligt uddannede til opgaven.

- Disse læger ved, hvad de skal se efter, både fysisk og psykisk, siger Richard Taylor, der er talsmand for de britiske luftfartsmyndigheder.

Umuligt at undgå en galning
Flyselskaberne verden over beder typisk piloter om at gennemgå en psykisk test, før de bliver ansat. Men det er meget tilfældigt, hvordan der bliver fulgt op efter ansættelsen.

- Hvis du har ansat 12.000 til 15.000 piloter, som American Airlines, så vil du uvilkårligt komme til at støde ind i en galning. Det er umuligt at undgå, fastslår Bod Kudwa.

Kudwa siger også, at piloter naturligvis indberetter, hvis de oplever kolleger, som optræder underligt.

- Men jeg er da selv stødt ind i fyre, hvor jeg tænkte: Hvordan er de kommet igennem systemet. Hertil kommer, at folk jo kan ændre psyke undervejs eller ligefrem blive radikaliseret.

De bliver spurgt
John Goglia, der er ekspert i flyvesikkerhed og tidligere medlem af den amerikanske havarikommission, imødegår dog piloternes kritik en smule:

- Amerikanske piloter bliver konstant trænet af deres flyselskab. Hvert halve år bliver de fulgt af en chef-pilot eller en check-pilot, som skal sikre, at de er fagligt 'skarpe.'

Her bliver piloterne ofte udspurgt om deres psyke og følelser, siger John Goglia.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere