Politiets makabre arbejde: Indsamler tænder og spor efter dødsulykke

Norsk politi arbejder på højttryk for at undersøge, hvad der kostede de 13 personer livet

Vragrester bjerges fra helikopterulykken i Norge. Efterforskere skal nu lede efter menneskelige rester i det forvredne metal (Foto: AP)

Siden fredagens tragedie, hvor 13 personer styrtede i døden, har norsk politi arbejdet i døgndrift på at undersøge området, hvor ulykken skete, i håb om at finde ud af, hvad der gik galt.

- Vi har undersøgt terrænet og samlet spor, så vi kan komme i gang med analyserne. Indvil videre har vi samlet et hold bestående af politiet, militæret og civil-militæret, fortæller Gustav Landro, stabschef i norsk politi søndag formiddag til VG.

Siden ulykken er det kommet frem, at der er tale om 11 nordmænd, en brite og en italiener, men politiet mangler de sidste spor for endeligt at kunne identificere de omkomne.

- Vi er kommet godt i gang med at identificere personerne, men vi mangler stadig at indsamle tænder og andre spor på kroppen. Vi håber på at kunne offentliggøre det senere på dagen, men vi kan ikke garantere det, siger Gustav Landro til VG og fortsætter:

- Eftersøgningsarbejdet er meget omfattende, og vi arbejder samtidig med at sikre spor, som kan belyse årsagen til ulykken. Der kan eksempelvis have været brand ombord, men det skal vi kunne dokumentere. Vi leder med åbent sind.

Mangler to personer
Fredag 11.16 fløj helikopteren fra boreplatformen Gullfaks B., og ombord var 13 mennesker, heriblandt 11 kolleger fra Statoil samt to besætningsmedlemmer.

Redningsaktionen tog omkring fem timer (Foto: Tor Erik H. Mathiesen/VG) 112 - 30. apr. 2016 - kl. 09:12 Helikopter-styrtet minut for minut: Det ved vi om dødsulykken

39 minutter senere fik politiet en melding om, at helikopteren var styrtet ned ved Turøy nær Bergen.

Det lykkedes politiet at finde 11 af de omkomne, og man mangler derfor stadig at finde de sidste to personer, der var ombord på ulykkeshelikopteren.

Rød alarm
Tre dage før fredagens ulykke lykkedes det kun dødshelikopteren at holde sig i luften i 16 minutter, før den blev nødt til at nødlande ved Flesland Lufthavn.

- Piloten fik en varselslampe og fløj til Flesland, som han skulle. Her blev helikopteren sikret i henhold til proceduren, og der blev skiftet en komponent, siger Claus Sonberg, pressekontakt for CHC Helicopter Service AS, til VG.

Dødsulykken kostede 11 Statoil-arbejdere og to besætningsmedlemmer livet (Foto: Tor Erik H. Mathiesen/VG). Krig & katastrofer - 30. apr. 2016 - kl. 19:49 Helikopter fik rød alarm i luften tre dage før tragedie

Helikopteren var på vej ud til boreplatformen Oseberg Øst, men holdet blev i stedet fløjet ud til boreplatformen med en anden helikopter.

Men det var ikke sidste gang, der skulle vise sig at være problemer med ulykkeshelikopteren.

- Onsdag blev der fløjet en testtur, men her fik man samme varselssignal, så man skiftede endnu en komponent. Under den næste testtur gik alt, som det skulle, og i torsdag blev der fløjet seks almindelige ture, lyder det fra Claus Sonberg.

Boreplatformen er ejet af Statoil, men ifølge VG har man herfra ikke ønsket at kommentere situationen forud for det tragiske styrt.

Koster millardkontrakt
Ifølge Stavanger Aftenblad droppede Statoil i februar aftalen med CHC Helikopter Service, hvilket betyder, at helikopterselskabet går glip af en aftale, der vurderes til at være en milliard norske kroner værd. Fra maj 2017 blev det derimod være selskabet Bristow, der får fornøjelsen af at fragte Statoil-arbejdere til borreplatformene.

Som følge af ulykken har norske myndigheder besluttet, at helikoptere af typen Super Puma skal blive på jorden, indtil årsagen til ulykken er slået fast og det er vurderet, at helikopterne igen er sikre.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere